Haarlem staat weer bovenaan

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat Haarlem op het gebied van verschillende soorten zaken het beste scoort! De diversiteit van het aanbod is dus het hoogste van heel Nederland. Iets om trots op te zijn. Het is een kwaliteit waar veel bezoekers van winkelsteden grote waarde aan hechten. De mix van zogeheten ketenbedrijven in combinatie met kleine(re) zelfstandigen en dan ook nog in zoveel verschillende branches, daar komt het publiek op af. Onderzoek van het blad Intermediair toont ook nog eens aan dat Haarlem de beste stad is om in te werken! Kortom: Haarlem kwam de afgelopen weken weer op een uitstekende manier in de publiciteit. De stad blijft het goed doen in de diverse lijstjes die worden bijgehouden. Tegen de landelijke trend in komen er ieder jaar weer meer bezoekers naar de stad. Dat hebben we uiteraard niet alleen aan de winkels te danken. Ook de horeca, de musea en de cultuurtempels dragen allemaal hun steentje bij aan de aantrekkelijkheidvan Haarlem.

Raaksgebied ontwikkelt verder

Nick Böhm, eigenaar van Otelli Gelateria en Caffee, de ijs- en koffiezaak aan het Hortusplein in het Raaksgebied, verkoopt ijs in de winter. Zijn formule is twaalf maanden per jaar een groot succes. Op 4 maart opent hij aan de achterzijde een lunchroom. Ook Albert Heijn is inmiddels flink uitgebreid. Het Raaksgebied ontwikkelt verder.

Nick Böhm roemt de versterkende werking van de ondernemers aan het Hortusplein. “De bioscoop Pathé, Albert Heijn, de restaurants, de parkeergarage en de Jopenkerk: het blijkt een perfect plaatje. Het enige dat nog ontbreekt, is een plek voor een snelle maaltijd. Vandaar de uitbreiding van deze zaak met een lunchroom. Gewoon even snel wat eten, take away aan de voorkant en full service aan de achterzijde.” Hoe verklaart de ijsmaker die bij Otelli het vak leerde het succes van zijn zaak? “Het klinkt cliché, maar horeca valt of staat met het aanbieden van een goed product door vriendelijke klantgerichte medewerkers. Verder hebben mensen ook in tijden van crisis altijd wel een euro op zak voor een kopje koffie of een bolletje ijs. De meeste cafetaria’s blijken ook weinig tot niets van de economische crisis te merken. Of ijs verkopen in de winter aanslaat? Nou en of. Kinderen vinden een ijsje altijd lekker. Ook als de bloemen op de ramen staan.”

Twee nieuwe bestuursleden voor Haarlem Lichtstad

Herman Opmeer en Linda van Wassem zijn sinds 7 december vorig jaar bestuurslid van Haarlem Lichtstad. De twee kennen elkaar uit de tijd dat ze samen bij Connexxion werkten. Herman Opmeer was er de woordvoerder, Linda van Wassem werkte als marketeer in Haarlem. De twee kersverse bestuursleden houden zich binnen Haarlem Lichtstad bezig met acquisitie en communicatie.
Wat extra’s doen voor de stad, dat vormt de voornaamste drijfveer voor Herman Opmeer en Linda van Wassem. “We vinden het beiden belangrijk een maatschappelijke bijdrage aan Haarlem te leveren. Daarnaast is het leuk om met elkaar en met de andere bestuursleden samen te werken. Natuurlijk hebben we, toen we werden gevraagd, eerst goed nagedacht of we het wel wilden. We waren er snel uit. Het is een concrete functie, je ziet het resultaat als er in een straat nieuwe armaturen zijn opgehangen. Of dat de Stadsschouwburg in het licht wordt gezet. Ons doel is meer bekendheid voor Haarlem Lichtstad te genereren, onder andere via een vernieuwde website en aandacht in de lokale media om zo meer bedrijven en sponsors te enthousiasmeren.”

Herman Opmeer heeft een eigen PR bureau, Linda van Wassem is onder meer regiomanager bij Boogaard Assurantiën. Ze houdt zich tevens bezig met de marketing van dit aan het Kenaupark gevestigde bedrijf. Linda: “Herman zou bij Haarlem Lichtstad de communicatie doen, ik de acquisitie. Gezien onze achtergrond besloten we onze functies te combineren. Dat werkt beter. Het is belangrijk dat winkeliers, horeca en andere eigenaren van panden beseffen dat het verlichten van panden, bijzondere objecten en straten een meerwaarde heeft. Dat is een andere voorname doelstelling”. Want, zo zegt Herman Opmeer: “Een verlichte straat geeft sfeer in de stad. En het zorgt bij bezoekers voor een veilig en aangenaam gevoel. Haarlem is een bloemenstad. Het zou mooi zijn als bezoekers en inwoners Haarlem eveneens ervaren als Lichtstad.
klik hier voor meer informatie over Haarlem Lichtstad.  

Restaurant in ’t Goede Uur opent winkel

Restaurant in ‘t Goede Uur in de Korte Houtstraat in de Vijfhoek is een van de oudste restaurants van Haarlem, Het staat sinds jaar en dag bekend om zijn kaas en wijn. De kaasfondue van het Goede Uur is landelijk vermaard. Ruim een maand geleden opende eigenaar Henk Meijer aan de overkant van zijn restaurant een kaasspeciaalzaak. Hij verkoopt naast de reguliere kaassoorten diverse bijzondere kazen zoals Olde Remeker, een zeer bijzondere kaas uit Lunteren.
Een winkel in combinatie met een goed lopend restaurant, is dat te combineren? Henk Meijer: “Ik ben ruim twintig jaar eigenaar van in ’t Goede Uur. Ik heb uitstekende medewerkers, onder wie mijn dochter Monique. Het betekent dat ik mijn aandacht goed kan verdelen over de winkel en het restaurant. Het is erg leuk om te doen”.  Nog even voor de liefhebber: ook de beroemde kaasfondue van in ’t Goede Uur is verkrijgbaar in deze fraaie kaasspeciaalzaak.      

Steeds meer aanloop voor Leyster Coffee Bar

Op de hoek van de Raaks, onder het gelijknamige hotel en naast het café voor de hotelgasten, is sinds april vorig jaar Leyster Coffee Bar gevestigd. Eigenaresse Fan Yeh komt uit een echt horecagezin. Haar ouders hadden 16 jaar een restaurant aan de Kruisweg. Fan Yeh had eerst andere plannen. Ze is juriste en rondde onlangs haar studie filosofie af. Maar de horeca bleef trekken, vertelt ze: “Mijn familie is eigenaar van het hotel. Zij maakten mij attent op deze ruimte. Ik was meteen verkocht. Ik ben opgegroeid in de horeca, het bleef altijd trekken om in de voetsporen van mijn ouders te treden. Het contact met de mensen vind ik geweldig. Verder is dit natuurlijk een superplek, mede dankzij de grote ramen waardoor het binnen mooi licht en ruimtelijk is. Daarnaast ga ik hopelijk de vruchten plukken van het Raaksgebied en het nieuwe stadhuis dat aan de overkant zit. Ik krijg steeds meer aanloop.” Voor wie nog nooit in Leyster Coffee Bar is geweest, de versgemalen koffie is heerlijk en de uitgebreide lunchkaart smaakt duidelijk naar meer.
 

Eerste 3D-print-shop start in Haarlem

De eerste 3D print-shop staat in Haarlem. 3DSVP, een nieuw bedrijf van Hanneke van Pampus en Norman van Beek, is gevestigd in het ‘mini-warenhuis’ Meneer Paprika in de Koningstraat te Haarlem. Met de printer in de winkel is het mogelijk gadgets, interieurartikelen en sieraden zelf te ontwerpen. De printer print vooral in een nylonachtige kunststof. Maar het is tevens mogelijk sieraden in zilver en goudkleurig RVS te printen. De shop-in-shop van 3DSVP richt zich vooral op de verkoop van telefoonhoesjes. Klanten kunnen er zelf een ontwerp voor indienen en zijn met zo´n 39 euro wat duurder uit dan voor een gemiddeld exemplaar, maar daar staat een persoonlijk ontwerp tegenover. Via de website kan een ontwerp worden aangeklikt of zelf worden ingevoerd. Klanten met een leuk idee kunnen langskomen. Daar wordt vervolgens een 3D tekening van gemaakt, waarna computer en printer de klus verder klaren.

Revert hoog genoteerd in strijd om beste winkel van Nederland

Revert in de Kleine Houtstraat 30 staat hoog genoteerd in de door NL Streets uitgeschreven wedstrijd ‘Beste winkel van Nederland’. Dat is bepaald niet ten onrechte. Sinds 1995 al is Revert een unieke winkel. De doelgroep verschilt van de sportieve skateboarder en snowboarder tot de klant die op zoek is naar de laatste trends op het gebied van streetwear. Diverse vooraanstaande merken hangen in de rekken.
Storemanager Daan zegt dik tevreden te zijn met de locatie: “De Kleine Houtstraat timmert flink aan de weg. Het is een, zoals dat heet, B-locatie, maar dankzij de diversiteit van deze straten is Haarlem beste winkelstad. Het betekent wel dat je de klanten goed moet informeren waar je zit. Onze klantenkring is zeer divers: jongeren, maar ook ouderen die sportief gekleed willen zijn. We zijn overigens eerder genomineerd voor de strijd om de beste winkel van Nederland. Toen eindigden we op de vierde plaats. Ik heb het gevoel dat we nu een grote kans maken. Er kan overigens nu niet meer gestemd worden. Het wordt duimen de komende dagen.”
 

Haarlem: meest gevarieerde winkelstad van NL

Het winkelcentrum van Haarlem heeft met 68 soorten winkels het meest gevarieerde winkelaanbod van Nederland. Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerde top 15 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De binnensteden van Apeldoorn en Middelburg staan met respectievelijk 67 en 66 verschillende soorten zaken op de tweede en derde plaats. Sinds de vorige meting in 2008 kregen 's lands meest diverse winkelcentra er vooral zaken bij die zijn gespecialiseerd in huishoudelijke artikelen, groenten, natuurvoeding en reformartikelen. Vertrokken zijn met name sportzaken en verkopers van onder meer wasmachines, verf en behang, aldus het CBS. Vier jaar geleden riep het statistiekbureau de binnenstad van Nijmegen nog uit tot meest diverse winkelbuurt. Die telde toen 66 soorten winkels. Dat is inmiddels teruggelopen tot 64, waardoor Nijmegen is afgezakt naar de zesde plaats op de ranglijst.

City Marketing Haarlem promoot Haarlem in Parool

Met ingang van deze maand heeft City Marketing Haarlem afwisselend een halve of hele pagina in PS van Parool. Hierbij speelt de organisatie in op actuele thema’s, zoals de verkiezing  van Haarlem tot beste winkelstad. Het komend jaar zal dan ook regelmatig het winkelen in Haarlem onder de aandacht worden gebracht in de vooral op de Amsterdamse regio georiënteerde krant. Met de advertentiecampagne hoopt CMH meer mensen naar Haarlem te trekken. Verder wordt er momenteel hard gewerkt aan de nieuwe winkelfolder. Deze wordt half maart gepresenteerd.

Lennaert Nijgh Festival van start

De Haarlemmer Lennaert Nijgh was een groot tekstdichter, liedjesschrijver, poëet en stadschroniqueur. Nog steeds zijn zijn liedjes springlevend en is hij een inspiratiebron voor vele liedjesschrijvers, troubadours en tekstdichters. November vorig jaar was het 10 jaar geleden dat hij overleed. In samenwerking met talloze muzikanten en anderen die hem dankbaar zijn voor wat hij heeft nagelaten, is een speciaal Lennaert Nijgh Festival in het leven geroepen.
Het festival wordt met veel enthousiasme ondersteund door Boudewijn de Groot. Verder dragen vele  bekende muzikanten hun steentje bij. Zoals bijvoorbeeld: Astrid Nijgh, Josee Koning, Jim de Groot, Marcel de Groot, Ellen ten Damme, Frederique Spigt,  Spinvis, Niels Geusebroek, Elly en Rikkert, Armand, Peter Koelewijn, Jan-Paul van Spaendonck, Jaap Stork en vele Haarlemse en regionale troubadours.
Het Comité van Aanbeveling bestaat uit: Henny Vrienten, Jacques Klöters, Liesbeth List, Jaap Pop, Jeroen Krabbé, Frits Spits, Vic van de Reijt, Kick van der Veer en Peter Koelewijn.
De aftrap voor het Lennaert Nijgh Festival is inmiddels gegeven met de opening van de uitgebreide expositie in het Noord-Hollands Archief aan de Jansstraat en de filmmiddag in de Filmschuur op 13 januari. Het muzikale gedeelte staat gepland in het weekeind van 26 en 27 januari. Dan zal het centrum van Haarlem gonzen van de activiteiten. Klik hier voor meer info over dit unieke festival.

Frans Hals Jaar 2013

Het Frans Hals Museum bestaat dit jaar 100 jaar en dat viert de stad met een heus ‘Frans Hals Jaar’. Er zijn prachtige tentoonstellingen, een speciaal Frans Hals Festival en tal van andere bijzondere activiteiten. Alles staat in het teken van Frans Hals, die in de Gouden Eeuw in Haarlem woonde en geldt als één van de belangrijkste Oude Hollandse Meesters.
Klik hier voor meer informatie en het programma.

Haarlem Gids 2013

De Haarlem Gids 2013 is uit! Deze prachtige gids informeert de bezoeker over de Haarlemse geschiedenis, de monumenten, hofjes en alles wat de stad te bieden heeft op cultureel gebied. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan winkelen, sport en recreatie, eten en drinken en het uitgaansleven in Haarlem. Ook is de evenementenlijst 2013 opgenomen en is er een speciaal deel voor kinderen, een lijst met nuttige adressen en informatie over de bereikbaarheid.

De Haarlem Gids 2013 is voor 2 euro te verkrijgen bij het VVV Informatiekantoor aan het Verwulft 11 in Haarlem. Of te bestellen via de website www.haarlem.nl

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.