Haarlem City Guide APP

Aan de vooravond van de start van het toeristenseizoen is op woensdag 26 maart jl. de Haarlemse City Guide App gelanceerd. De app is in opdracht van Haarlem Marketing ontwikkeld door het Haarlemse ontwerpbureau Mediabunker (die eerder al de app van Utrecht en Groningen maakte) en deels gesubsidieerd door de Kamer Van Koophandel. Deze gratis Haarlem app biedt de mogelijkheid om Haarlem nu nog beter te beleven en om altijd en overal op de hoogte te zijn van de leukste uitgaanstips via een complete UITagenda, Haarlemse bezienswaardigheden en handige adressen van hotels, musea, cafés, restaurants en winkels. Tevens is het mogelijk door middel van het bijhouden van een favorietenlijstje de app te personaliseren en op een kaart eigen points of interests zichtbaar te maken op basis van je locatie. Kortom ideaal voor bewoners en bezoekers!

Doorontwikkeling

Haarlem Marketing is van plan de app in de toekomst te optimaliseren op het gebied van routes, ticketservice en hotelkamerboekingen. Er wordt ook gekeken hoe de app actiematig ingezet kan worden voor grote evenementen.  De app is beschikbaar in het Nederlands en in het Engels en ook offline te gebruiken. Kortom een informatieve en activerende app met alles wat bezoekers en inwoners moeten weten over Haarlem. Download nu de gratis ‘Haarlem City Guide’ app in de App Store of Google Play Store.

Winkels 2e Paasdag open

Op 2e Paasdag (maandag 21 april) is een groot deel van de winkels in de Haarlemse binnenstad geopend tussen 12.00 en 17.00 uur. Na een inventarisatie van Haarlem Centraal bij zo’n 225 ondernemingen in winkelstraten van het kernwinkelgebied blijkt dat veel ondernemers positief zijn over een openstelling. Ondernemersvereniging Haarlem Centraal ondersteunt daarom deze actie en adviseert haar leden om open te gaan. Haarlem Marketing zorgt voor de promotie van deze extra winkeldag en neemt dit mee in de PR van het Paasweekend. Er zal ook een speciale poster voor de winkels worden gemaakt. Meer informatie over het Paasweekend, Paasactiviteiten en –arrangementen vind je op www.haarlem.nl.
Binnenkort volgt nog meer informatie via een speciale nieuwsbrief van het centrummanagement, waarin onder meer aandacht voor de manier waarop is onderzocht of er voldoende belangstelling bestaat voor dit initiatief.
 

Webwinkels willen echte winkels

Wie dacht dat webwinkels mede verantwoordelijk zouden zijn voor de teloorgang van de winkelcentra heeft het bij het verkeerde eind. Webwinkels kunnen namelijk ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van leegstand. Eigenaren van webwinkels zijn namelijk steeds meer geïnteresseerd in tijdelijke winkelruimte. Dat zegt Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam. Weltevreden zal nader op dit onderwerp ingaan tijdens de ledenborrel van de VEBH op dinsdag 15 april in Restaurant Park.

Tijdens het Seminar ‘Vestigingsvoorkeuren van Webwinkels’ presenteerde Jesse Weltevreden de uitkomsten van een onderzoek naar de behoefte van webwinkels aan ‘eigen permanente winkels’, shop-in-shops en pop-up stores. Daaruit bleek onder andere dat onvoldoende aanbod van geschikte panden, hoge huurprijzen en de strikte huurwetgeving maken dat webwinkeliers noodgedwongen kiezen om winkels buiten dorps- en stadscentra te openen. Het liefst hebben webwinkeliers een eigen winkel, pop-up store of shop-in-shop in winkelcentra met tenminste 100 winkels en regionale aantrekkingskracht.

Noodgedwongen vestigt toch 38 procent van de webwinkels een eigen winkel op een bedrijventerrein. ‘Om webwinkels beter te faciliteren bij het openen van (tijdelijke) winkels in winkelgebieden is meer samenwerking tussen vastgoedeigenaren, makelaars, centrummanagers en beleidsmakers nodig’, zo stelt de lector. Belangrijke locatie-eisen zijn: winkelstraten met een eigen identiteit/karakter, goede autobereikbaarheid en veel andere winkels in de directe omgeving.

Noa Noa in Zijlstraat

José Molenaar was al enige tijd op zoek naar een winkelpand in de Haarlemse binnenstad. Haar makelaar maakte haar attent op Zijlstraat 100. Daar vestigde zij zich eind februari met haar damesmodezaak Noa Noa, met frisse kleurige kleding en een warm en licht interieur.
José Molenaar volgde een modeopleiding, maar was de laatste jaren werkzaam als grafisch vormgever. “Een eigen damesmodewinkel, dat bleef mijn ideaal. Ik woon zelf in de Bollenstreek, maar ik wilde mij graag met mijn winkel in de Haarlemse binnenstad vestigen. Noa Noa is een Scandinavisch concept. Er is al eens een vestiging in Haarlem geweest, de naam is dus bekend. De Zijlstraat is een erg mooie straat die fraai is opgeknapt. Verder ben ik heel leuk door mijn collega winkeliers ontvangen. Ik ben direct lid van de straatvereniging geworden. Het is belangrijk om samen te werken.”
    

Matig gesteld met klantgerichtheid

Volgens een onderzoek naar klantgerichtheid van bedrijven en instellingen, uitgevoerd door Maurice de Hond, blijkt dat het niet best gesteld is met de klantgerichtheid. De Hond deed het onderzoek in opdracht van TerSprake (expertisecentrum voor klantgericht ondernemerschap). Het onderzoek omvat uiteenlopende branches. Winkels en horeca scoren met respectievelijk een 6,2 en 6,3 een magere voldoende. Maar onder meer banken (5,4), verzekeraars (5,2) en de landelijke overheid (4,8) scoren matig tot slecht.

Het representatieve onderzoek werd door Maurice de Hond onder 2300 mensen gehouden. Hen werd onder meer gevraagd hoe zij het liefst door een bedrijf of organisatie behandeld willen worden. Optimaal geïnformeerd worden scoorde het hoogst (71%), maar ook vriendelijkheid (48%) en een oprechte begroeting bij binnenkomst (29%) worden gewaardeerd. Overigens gaf 37% van de ondervraagden aan de prijs van een product of dienst belangrijker te vinden dan een klantgerichte benadering. Daar staat weer tegenover dat 69% van de ondervraagden geneigd is om méér geld uit te geven als zij het gevoel hebben dat er door medewerkers goed naar hen wordt geluisterd. Een verrassend groot deel van de ondervraagden (46%) toont zich uitgesproken somber over klantgerichtheid in Nederland en verwacht op dat gebied helemaal niets meer.

Ontdek Haarlem vanaf het water

Vanaf afgelopen donderdag 3 april 2014 is de nieuwe waterrecreatiefolder beschikbaar. In samenwerking met de Havendienst Haarlem is de folder uitgebreid met informatie over vaarroutes, havenfaciliteiten en tips over veilig varen. Uiteraard is de folder ook weer voorzien van een handige plattegrond, adressen voor bootverhuur en vaararrangementen en horecagelegenheden langs het water. De waterrecreatiefolder met de titel ‘Op en aan het water’ is vanaf nu verkrijgbaar bij VVV Haarlem aan de Grote Markt of te bestellen en te downloaden via haarlem.nl

Nieuwe winkels en horeca

  1. Outlet in Hotellinnen, Gierstraat 70 (huishoudlinnen)
  2. Noa Noa, Zijlstraat 100 (dameskleding)
  3. The Wardrobe, Warmoesstraat 14 (herenmode)
  4. Portrait, Raamvest 29 A (winkel in kleding en interieur met koffie)
  5. Alonza, Grote Houtstraat 149 (damesmode en accessoires)
  6. Pieterszoon, Kleine Houtstraat 132 ZW (leren tassen)                         
  7. Moda Paris, Grote Houtstraat 77 (dames- en herenmode)

Het Glazen Huis/Serious Request 2014

Van 18 t/m 24 december 2014 is de Grote Markt in Haarlem het podium voor de jaarlijkse actie Serious Request van 3FM. Vanuit het Glazen Huis vragen de 3FM dj’s aandacht voor een zogeheten stille ramp. Je kunt een plaat aanvragen voor een bedrag naar keuze dat volledig ten goede komt aan het Rode Kruis. De 3 dj’s worden 6 dagen opgesloten in het huis, eten niet en proberen zoveel mogelijk geld op te halen.
Tijdens de week van 3FM Serious Request maar ook in de maanden daarvoor, kun je meehelpen om van de actie een groot succes te maken. Scholen, bewoners, bezoekers, bedrijven, scouting, jong en oud, iedereen kan een bijdrage leveren. Heb jij al een goed plan of een leuke actie bedacht? Elke bijdrage, van klein tot groot, draagt bij aan een mooi eindbedrag voor de bestrijding van de stille ramp.

Planning

Vanaf eind april: mogelijkheid om je actie aan te melden via haarlem.nl/seriousrequest. Mei: het goede doel (stille ramp) wordt bekend gemaakt door 3FM i.s.m. het Rode Kruis. November: dj’s worden bekend gemaakt. 18-24 December: het Glazen Huis van 3FM Serious Request staat op de Grote Markt in Haarlem, daarnaast vinden er op meerdere locaties in de binnenstad activiteiten plaats.

Meer info: www.haarlem.nl/seriousrequest
Vragen: info@seriousrequest-haarlem.nl
Facebook.com/seriousrequest2014haarlem
Twitter.com/SR2014Haarlem

Gitaarlem

In aanloop naar het Glazen Huis/Serious Request 2014 zal de pas opgerichte stichting Gitaarlem in opdracht van en in samenwerking met Haarlem Marketing, Patronaat en Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem de inspirerende en kwalitatief hoogwaardige popcultuur in Haarlem bij een groot publiek onder de aandacht brengen. Doelstelling is om het imago van Haarlem als stad met een creatief productieklimaat te versterken, muziek gerelateerde bedrijven naar Haarlem te trekken en een toename te bewerkstelligen van de bekendheid en het bezoek aan de Haarlemse podia. Het gaat hierbij om het ‘verbinden, samenwerken en versterken’ van de Haarlemse (pop)muziekscène.
 
De stichting Gitaarlem wordt vertegenwoordigd door het duo Speelman & Speelman en Michael Struis. Eén van de activiteiten is om 12 bekende Haarlemse artiesten 12 liedjes te laten maken met de gitaar als de verbindende factor. Het Patronaat is het podium waar de 12 artiesten optreden. De gitaar is gemaakt door de Haarlemse gitaarbouwer Eugen Wulff en gaat van artiest naar artiest. Elke artiest is de laatste vrijdag van de maand te gast bij Giel Beelen in het programma ‘Muziekplein’. De gitaar reist in 2014 ook langs Haarlemse festivals, concerten en over podia. De twaalf songs vormen uiteindelijk een album. De opbrengst van deze CD komt ten goede van Het Glazen Huis/Serious Request 2014. Ook zal de gesigneerde gitaar worden geveild voor het goede doel. Op woensdag 26 maart jl. is in een bomvolle kleine zaal van het Patronaat tijdens de relatieborrel van Haarlem Marketing de aftrap gegeven van Gitaarlem. Meer informatie op haarlem.nl en www.facebook.com/gitaarlem

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.