‘Haarlem is een stad met uitdagingen’

Met Ed Heeremans heeft de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem een nieuw bestuurslid die uit het bankwezen afkomstig is. Ed Heeremans is geboren in een ondernemersgezin en vader van twee zoons. In het dagelijks leven is hij accountmanager bedrijven bij de Rabobank Haarlem en Omstreken. Hij volgt Willem Beck op die mede aan de wieg van de oprichting van de VEBH stond.

Samen iets bereiken. Met die gedachte in het achterhoofd stapte Ed Heeremans in het bestuur van de VEBH. “Ik vind het belangrijk dat we vanuit de VEBH zaken bespreekbaar maken. Ed Heeremans woont tegenwoordig in Heemstede, maar heeft nog steeds veel met de stad waar hij werd geboren. “Haarlem is een fantastische stad. Dat is al zo vaak bevestigd. Mensen wonen hier graag, het is de beste winkelstad van Nederland. Maar het is tevens een stad met uitdagingen. Hoe gaan we bijvoorbeeld met het winkelbestand om. De leegstand neemt toe, zeker de perifere gebieden krijgen het lastiger. Dat komt deels door internet. Fysieke winkels blijven echter belangrijk. Diversiteit van het winkelbestand moet gewaarborgd zijn om onderscheidend te blijven.”

Ed Heeremans van de Rabobank in Haarlem
is toegetreden tot het bestuur van de VEBH.
 

Als partner van de Centrum Management Groep dient de VEBH met andere partijen een breder doel, zegt Ed Heeremans. ‘’Samen moeten we Haarlem nog aantrekkelijker maken. Een goed functionerende binnenstad is essentieel. Er moet wat te beleven zijn. De belangen van de verschillende partijen liggen daarbij in elkaars verlengde. Zeker in deze tijd van bezuinigingen is het belangrijk vanuit het collectief te denken. Leegstand is funest voor de sfeer en aanzien van een winkelgebied. Het betekent dat ook eigenaren van vastgoed zich achter de oren moeten krabben om leegstand zo veel mogelijk te beperken. Aan de andere kant is bij eigenaren van vastgoed de noodzaak om af te lossen groter geworden. Dat betekent dat ze minder ruimte hebben om met onkosten en opbrengsten te schuiven. Ook daar hebben we als VEBH mee te maken. In het vastgoed gebeurt veel. Daarom vind ik bestuurslid van de VEBH een uitdagende functie.”
Klik hier voor meer info over de VEBH.

Co Otte gaat leden werven

Co Otte, makelaar in ruste, gaat namens de VEBH eigenaren van commercieel vastgoed benaderen om lid te worden van de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem (VEBH). Co Otte zegt te kiezen voor de face-to-face benadering. “Ik heb net een klus afgerond en dus ruimte om er tijd en energie in te steken. Ik weet uit ervaring dat een telefoontje vaak te vrijblijvend is. Ik wil echt naar de eigenaren toe om ze te overtuigen dat de VEBH een belangrijke speler in de binnenstad is. En dat ook voor ons geldt: hoe meer leden, hoe groter de vuist is die we kunnen maken. Ik heb een lijst gekregen met circa 40 namen van eigenaren. Die ga ik bellen om een persoonlijke afspraak te maken. Ik start met eigenaren die in deze regio wonen. Het is wel een redelijk opmerkelijk feit, dat de eigenaren van commercieel vastgoed in Haarlem Centrum door het hele land wonen. Mede daardoor zie ik het als een uitdagende opgave om het ledenbestand van de VEBH verder te laten groeien.”

Happa in Haarlem

Ted Manneveld is geen onbekende in de Haarlemse horeca. Hij maakte als eigenaar van Ted’s Eetcafé jarenlang deel uit van het bestuur Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem. Sinds kort is hij met zijn vrouw de trotse eigenaar van Happa aan de Riviervischmarkt nummer 9. Happa is een nieuw concept. Op de menukaart staan Hollandse tapas. Het twee verdiepingen tellende restaurant bevindt zich naast Murphy’s Law. In de fraaie gewelfde kelder is het goed toeven. Net als op de begane grond trouwens. Happa is op horecagebied zeker een verrijking voor de binnenstad.
 

Nieuwe winkels en horeca

Yuki: Gedempte Oude Gracht 13 (sushi)
Paprika: Grote Houtstraat 88 (damesmode grote maten)
Happa: Riviervischmarkt 9 (Hollandse tapas)
Shellman Gallery: Spaarne 28 (kunstgalerie)

Evenementen in augustus

Tijdens en na de vakantie feest Haarlem gewoon door met een paar grote evenementen op de Grote Markt c.q. andere delen van de binnenstad. Traditioneel vindt Haarlem Culinair aan het einde van de vakantieperiode plaats. Het culinaire festijn zet Haarlem tot in de verre omtrek culinair op de kaart. Op 31 juli, 1, 2 en 3 augustus wordt de Grote Markt in bezit genomen door enkele tientallen horecabedrijven die vier dagen lang hun beste beentje voor zetten. Meer info op www.haarlemculinair.nl.

Drukte tijdens Haarlem Culinair (foto Ad Schaap). 

Voorts uiteraard, ook traditie, is het de beurt aan Haarlem Jazz & More. Op de Grote Markt, maar ook op tal van andere locaties. Van 13 tot en met 16 augustus bruist de stad van de muziek. Ideale gelegenheid voor jong en oud om direct na de vakantie te genieten van een keur aan artiesten. Voor programma-informatie ga naar www.haarlemjazzandmore.nl

Meer informatie over activiteiten in stad en regio is te vinden op de site van Haarlem Marketing

Internationaal Orgelfestival Haarlem

Het Internationaal Orgelfestival Haarlem vindt dit jaar voor de 50e keer plaats en is daarmee één van de oudste orgelfestivals ter wereld en een begrip tot ver buiten de landsgrenzen. Van 12 t/m 26 juli komen 's werelds beste organisten, vele muziekliefhebbers uit binnen- en buitenland en meer dan 100 studenten uit 30 landen naar Haarlem om hun passie voor dit instrument te delen. Het wereldberoemde orgel in de Grote of St. Bavokerk en fraaie orgel in de Grote Zaal van de Philharmonie vormen het muzikale hart van het festival. Tijdens het festival zijn diverse markante orgels elders in de stad te bewonderen. Het programma biedt naast de Haarlemse Orgeldag op 12 juli en het fameuze ImprovisatieConcours een gevarieerd aanbod dat zowel de liefhebber van barok en romantiek, als de avontuurlijke bewonderaar van hedendaagse muziek aanspreekt.
Meer informatie: www.orgelfestivalhaarlem.nl.

Ontmoet Haarlem 2014

Zo'n 20 eventmanagers en meetingplanners kregen onlangs op uitnodiging van Haarlem Marketing een interessant, maar ook zeer intensief programma opgediend. De reacties waren heel positief. Ook dit jaar stond Ontmoet Haarlem helemaal in het teken van de bijzondere vergader- en evenementenlocaties in Haarlem en omgeving. Na een korte speeddatesessie tussen deelnemers en locatiehouders in de Jopenkerk en een gezamenlijke lunch bij Zaamen aan de Nieuwe Gracht volgden diverse rondleidingen. Er waren vier tours, twee in Haarlem, twee in de regio ten noorden en zuiden van de stad. De dag werd afgesloten met een netwerkborrel.

Haarlem zoekt 155.000 ambassadeurs

Tijdens de laatste NV Haarlem werd de Haarlem City Index gepresenteerd. Deze index telt 33 trends. Ten opzichte van vorig jaar vond er een lichte daling plaats. Dat resulteert in de vraag: gaat het wel goed met Haarlem en zijn binnenstad? Het antwoord is een volmondig ja, aldus de samenstellers van de index. Haarlem is en blijft een heel aantrekkelijke stad om te wonen en te werken. Sommige minpunten zitten ook tussen de oren. Haarlemmers vinden/denken dat hun binnenstad slecht bereikbaar is. Dat valt in vergelijking met andere steden echter reuze mee. Het wordt daarom tijd, zo stellen de opstellers van de Index, dat de 155.000 inwoners ambassadeur worden en hun eigen stad gaan promoten.

De 33 gemeten trends hebben betrekking op vestigingsklimaat, stadskwaliteit, arbeidsmarkt, bereikbaarheid en verdienvermogen in het centrum van Haarlem. Even een paar opvallende zaken: met de leegstand van winkels en horeca gaat het de verkeerde kant op. Dat geldt tevens voor de stadskwaliteit. Het aantal ‘eigen’ winkels (originals) nam af, het totaal aantal bezoekers aan theaters en bioscopen daalde ook enigszins. Daarentegen nam de opbrengst van de evenementen toe. De circa 433.000 bezoekers gaven gemiddeld €60,- uit. Dat is zo’n 26 miljoen euro. Tel uit je winst. Zo waren er gelukkig meer positieve ontwikkelingen hoewel de Index voor Haarlem daalde van 107 naar 105. De binnenstad moet dus wel op haar tellen passen. Klik hier voor de complete City Index.

Column wijkagent centrum Jan Siertsema

Beste ondernemer,

Zoals u misschien in Haarlems Dagblad heeft gelezen en op TV Noord Holland heeft kunnen zien is er veel aandacht geweest voor onze succesvolle grootschalige inzet en aanpak op de criminelen in de binnenstad van Haarlem (en winkelcentrum Schalkwijk). Wij hebben tijdens dit project kunnen beschikken over een team agenten in burger. Het doel is het terugdringen van (kleine) criminaliteit, verkleinen slachtofferkans t.a.v. zakkenrollen, winkeldiefstal, autokraken en fietsendiefstal door op heterdaad te betrappen en door te verjagen. Gebleken is dat bij deze aanpak de professionele criminele doelgroepen onze stad gaan mijden.

Wij kunnen dit echter niet alleen!

Wij hebben de oren en ogen nodig van de ondernemer, van de medewerkers en van beveiligers. Er zijn al voorbeelden dat door informatie van ondernemers hele bendes zijn opgerold en voertuigen vol met gestolen kleding in beslag genomen zijn.

Wanneer politie bellen (0900-8844 of 112)
* Als personen die hiervoor in aanmerking komen worden waargenomen
* Als strafbare feiten en/of pogingen worden gepleegd.
Als (geparkeerd staande) voertuigen met Oost Europees kenteken in en bij het Centrum worden waargenomen

Wat willen we weten:
* Signalement personen en voertuigen
* Kentekens
* Looprichting
* Goede camerabeelden

In ontwikkeling is een communicatiemiddel waarmee bij inzet van speciale politiediensten direct kan worden gecommuniceerd.

 

 

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.