Intocht Sinterklaas op 16 november

De Stoomboot met aan boord Sint Nicolaas, zijn paard Amerigo en meer dan honderd Pieten, legt om 13:00 uur voor de Koudenhoorn tegenover de Valkestraat aan. De Sint en zijn gevolg volgt daarna de route Donkere Spaarne, Spaarne, Gedempte Oude Gracht.Ter hoogte van de Zijlstraat slaat de stoet rechtsaf. Daar waar de Nieuwe Groenmarkt aan de linkerhand verschijnt gaan Sint, Amerigo en de Pietenband verder via de Nieuwe Groenmarkt, de Krocht en de Smedestraat naar de Grote Markt, het eindpunt. Hier wacht de burgemeester Sinterklaas op. Meer info op www.sintintochthaarlem.nl

Nieuwe voorzitter horeca

Falco Bloemendal volgt op 1 januari 2015 Vincent Kroon op als voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem. Falco Bloemendal liep dit jaar al mee met bestuursvergaderingen en overleggen . Maar 2014 was en is een complex jaar in verband met de gemeenteraadsverkiezingen dit voorjaar en Serious Request in december. “Daarom dus pas op 1 januari 2015, zodat het huidige bestuur gezien hun ervaring het karwei in alle rust kan afmaken”, aldus Falco.

Op dit moment is Falco Bloemendal hostel manager van Stayokay Haarlem. Bovendien is hij voorzitter van de Haarlemse Imker Vereniging. Hij heeft een lange horeca-ervaring, stond op zijn 14e al in de keuken van een restaurant, was onder meer souschef in restaurant De Zwaan in Winterswijk, was barkeeper in het bekende strandpaviljoen Mango, werkte voor Holland Casino en studeerde af aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden.
Wat wil hij bereiken als nieuwe voorzitter?  “Mijn voorgangers David Dreese en Vincent Kroon hebben al stappen gezet in een verdere professionalisering van onze afdeling. Ik wil zeker op die weg doorgaan. Bovendien wil ik de kennis van de horecaondernemers optimaal benutten. Mensen laten doen waar ze goed in zijn. Dat is ook mijn kracht. Verder is het belangrijk dat onze leden informatie uit de eerste hand krijgen en niet via-via horen wat er gaat gebeuren. Haarlem is een prachtige horecastad. Met elkaar moeten we zorgen dat bezoekers zich welkom en veilig voelen in de vele uitgaansgelegenheden van Haarlem.”  

Haarlem in de etalage

Hoe zetten we Haarlem in de etalage? Dat was het onderwerp van een eind oktober door de CMG georganiseerd congres voor Haarlemse ondernemers in de Philharmonie. Doel van het congres was met de uitkomsten stappen voorwaarts te maken om meer bedrijven en bezoekers naar Haarlem te trekken. Hoe doen andere steden dat trouwens? Peter Kentie van de Eindhovense citymarketingorganisatie vertelde hoe Eindhoven en de regio de laatste jaren zijn uitgegroeid tot een spraakmakend en populair gebied. Volgens de Financial Times behoort Eindhoven tot de meest aantrekkelijke West-Europese steden om te investeren. Stan Verstraete van de gemeente Haarlem en René Kint van Haarlem centraal presenteerden cijfers uit twee landelijke toeristische onderzoeken. Haarlem is een prachtige stad, zo lieten de ondervraagden weten. Alleen lang niet iedereen weet dat. Klik hier om het verslag van het congres lezen.
 

Nieuwe blik Kinki Kappers

Kinki Kappers in de Kleine Houtstraat is inmiddels een begrip in Haarlem. Sinds 1 november stapt Kinki Haarlem wel een ander tijdperk binnen. Met Yvette Noordermeer Lokken, vrouw met Kinki-hart en eigenwijze blik, als nieuwe roerganger. Vanaf 1 november draait de 41-jarige Haarlemse de kapperszaak aan de Kleine Houtstraat. Met stadgenoot Ruben Stefels als compagnon.
Het is een stevige stap voor Yvette Noordermeer Lokken, die de afgelopen jaren twee keer een eigen eenmanszaak opzette en uitbouwde. De Haarlemse  is geliefd om haar eigen stijl, vakmanschap en de sfeer die ze neerzet. De Scheve Deur en Lokken groeiden daardoor uit tot goed lopende zaken, met een harde kern van vaste klanten. Maar de liefde voor de Kinki-manier van werken is haar altijd bij gebleven. In de jaren tachtig knipte Yvette – destijds ook samen met Ruben Stefels – in Amsterdam aan de Utrechtsestraat en Overtoom. Daar werd de kiem gelegd en ontstond het idee om ooit iets samen te beginnen.

Met 25 jaar ervaring op zak weet Yvette Noordermeer Lokken inmiddels precies wat ze wil. Er is een nieuw interieur voor het monumentale pand aan de Kleine Houtstraat, waarbij zoveel mogelijk historische details werden hersteld. Yvette: “We willen uitstralen dat we voor iedereen toegankelijk zijn. Er wordt technisch gewoon heel goed geknipt en gekleurd en toch hangt er nog steeds een gevoel van blauw haar en een hanenkam rondom de naam Kinki. Dat kan nog steeds, maar het merk Kinki is inmiddels wel volwassen geworden. Er staat een zeer ervaren team dat gezamenlijk al jaren in deze mooie winkelstraat een succesvolle salon draait. We hebben er heel veel zin in.”

Zijlstraat-West autoluw

Vanaf woensdag 19 november verandert de verkeerssituatie in het westelijke deel van de Zijlstraat drastisch. Aan de kant van de singel wordt dan een dynamische verzinkbare afsluitpaal in werking gesteld. Hierdoor veranderen de bereikbaarheid en de rijrichtingen voor dit gebied. In 2011 heeft de gemeenteraad de Zijlstraat, tussen de Kinderhuisvest en de Nassaulaan, aangewezen als voetgangersgebied. Dit betekent dat autoverkeer geweerd wordt met een verzinkbare afsluitpaal en dat voor dit gedeelte venstertijden van toepassing zijn. De afsluitpaal is geplaatst bij de inrit van de Zijlstraat, op de hoek van de Kinderhuisvest.

In verband met de bouwwerkzaamheden van het nieuwe stadskantoor ‘De Zijlpoort’, is de afsluitpaal nog niet eerder in werking gesteld. Nu de werkzaamheden in de openbare ruimte gereed zijn, wordt het westelijke deel van de Zijlstraat autoluw gemaakt. Met het in werking stellen van de afsluitpaal gelden vanaf woensdag 19 november venstertijden. De afsluitpaal is vanaf die dag tussen 6.00 uur en 11.00 uur ’s morgens omlaag zodat de straat voor al het verkeer bereikbaar is en laden en lossen mogelijk blijft. Vóór 6.00 uur en na 11.00 uur is de toegang voor (vracht-) auto’s alleen mogelijk met een toegangspas of een eenmalige ontheffing.

VEBH houdt jaarvergadering

Dinsdag 4 november vond de jaarvergadering plaats van de Vereniging van Eigenaren Binnenstad Haarlem. Op de agenda onder andere de kwestie rond het project Wonen boven Winkels, waar zowel het bestuur van de VEBH als enkele deelnemers in het project, nog altijd veel vragen over hebben. Cees Wiersma: ,,Wij vinden heel jammer en ook vervelend dat het project zo abrupt tot een einde is gekomen. Sommige eigenaren wachten nog altijd op hun subsidie. We willen graag van de wethouder horen hoe een en ander nou precies in elkaar zit.’’ In december heeft de VEBH een gesprek met de nieuwe wethouder Joyce Langenacker.

Tijdens de vergadering werd eveneens afscheid genomen van enkele bestuursleden van het eerste uur, Wim Beck en Joop Vijn. Vervolgens was de microfoon voor Huib Lubbers, directeur van City Traffic. Hij presenteerde tijdens de algemene ledenvergadering van de VEBH, recente cijfers over bezoekersstromen in de Haarlemse binnenstad. Hij sprak ook over manieren waarop de retail zou moeten reageren op gedragsveranderingen van de consument. De consument van tegenwoordig heeft minder tijd, maar koopt wel meer impulsief. Bezoekersaantallen dalen, in sommige gevallen zoals op de koopavond zelfs heel stevig. In drie jaar tijd ruim 40%! De uitdaging is te zorgen dat de consument langer in de stad blijft. En te zorgen dat hij bij winkels binnen stapt. De consument wil namelijk efficiënt winkelen. Landelijk gezien is de koopzondag steeds meer in trek bij de consument. Op maandag is het heel rustig in de stad, op woensdag stijgen de aantallen bezoekers net als op zaterdag. Huib Lubbers tot slot. “Bezoekers willen winkelen. Zorg daarom voor meer personeel op de juiste momenten. Want als ze niet tijdig worden geholpen, lopen ze weg en komen ze nooit meer terug.”
 

Start feestverlichting Haarlemse binnenstad

Op woensdag 12 november a.s. wordt officieel gestart met de feestverlichting. Om dit feestelijke moment luister bij te zetten vindt er dit jaar ook een fotowedstrijd, ‘Haarlem in het Licht’, plaats. Tot 31 januari 2015 kunnen amateurfotografen óf deelnemen aan georganiseerde wandelingen óf zelf op pad gaan om in het oude centrum van Haarlem kenmerkende lichtobjecten te fotograferen. De fotowedstrijd is een initiatief van Stichting Haarlem Lichtstad en wordt samen met het Historisch Museum Haarlem en Het Gilde georganiseerd.
De genomineerde foto’s worden in het voorjaar van 2015 tentoongesteld in het Historisch Museum Haarlem aan het Groot Heiligland. Het Gilde heeft de wandelingen uitgezet in het centrum van de stad, langs kenmerkende en historische objecten die prachtig worden verlicht. De gidsen van het Gilde vertellen tijdens de wandelingen meer over deze objecten, maar ook over de historie van het licht in Haarlem. Tijdens de wandeling is er voldoende tijd om te fotograferen.

De wandelingen zijn voor iedereen bedoeld. Amateurfotografen maar ook andere belangstellenden zijn van harte welkom om deel te nemen. De georganiseerde wandelingen vinden plaats op 27 november en 4, 11 en 18 december. De aanvangstijd is 19.30 uur en startpunt is op de Grote Markt, voor de Vleeshal. Er is geen vaste prijs voor een wandeling met gids. Deelnemers kunnen een vrijwillige bijdrage doen die geheel ten goede komt aan Serious Request. De wandelingen kunnen ook zelfstandig worden gelopen; de wandelroutes zijn te downloaden via www.gildehaarlem.nl. Een vakkundige jury zal uit de inzendingen enkele foto’s nomineren. Foto’s worden gepubliceerd in het Haarlems Weekblad en op Dichtbij.nl. Ook worden de genomineerde foto’s tentoongesteld in het museum. Een vakjury zal eind maart 2015 de prijswinnaar bekend maken.

Samenwerking Haarlem met Amsterdam Marketing

Amsterdam Marketing is in 2014 begonnen met een verdere verdieping rond de marketing van de metropoolregio richting internationale bezoekers die in Amsterdam verblijven. De metropoolregio is daartoe verdeeld in zes themagebieden: Flowers of Amsterdam, Old Holland, Amsterdam Beach (Zandvoort), Castles & Gardens of Amsterdam, Haarlem en New Land. In de maanden november en december wordt extra aandacht gegeven aan Haarlem. De samenwerking met Amsterdam is daarin van groot belang. Haarlem heeft een compact toeristisch aanbod voor de internationale bezoeker -met cultuur, horeca en winkels- in een rustige en ‘behapbare’ omgeving. Voorts is er door Haarlem Marketing een zogenaamde booQi (uitvouwbare handzame brochure) samengesteld met de 10 highlights van Haarlem. De booQi's worden in 175 hotels in Amsterdam verspreid.

Nieuwe winkels en horeca

Van Delft – De Pepernotenfabriek Anegang 9: (winkel met 35 soorten pepernoten)
Norah: Anegang 28 (dameskleding)
Si Si: Damstraat 6  (chinese massagesalon)
Multi-3D print: Gedempte Oude Gracht 94 (3D printers)
Laimböck: Grote Houtstraat 70 / ingang Verwulft (handschoenen)
Meyer & Meyer: Grote Houtstraat 77 (herenmode)
CeX: Grote Houtstraat 125 (entertainment exchange)
Waar: Grote Houtstraat 130 (cadeauwinkel)
The Art of … Tea, Herbs & Spices: Grote Houtstraat 153 ZW (thee, kruiden)
Kukicha: Jacobijnestraat 4 ZW (café & atelier)
Klein Parijs in Haarlem: Kleine Houtstraat 18 (delicatessenwinkel)
Kloffie: Kruisstraat 6 (fashion, footwear & livestyle)
Lunchroom van Dam: Spaarne 40 (lunchroom)
Wijn & Ko: Turfmarkt 20 (wijncafé)

Advies Haarlem Centraal extra koopavonden feestdagen

Zondag 30 november koopzondag (Sinterklaas-inkopen)
Woensdag 3 december koopavond
Donderdag 4 december koopavond
Maandag 22 december koopavond
Dinsdag 23 december koopavond
Let op: woensdag 24 december mogen de winkels tot uiterlijk 19 uur openblijven 

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.