De horeca klimt uit het dal

Na zes jaar crisis, waarin 1 miljard euro aan omzet in rook opging, zit 38 procent van de ondernemers in deze sector weer in de plus. Dat is het hoogste percentage in zes jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De succesvolle bedrijven verwachten ook in 2015 groei. "Maar tegelijkertijd zie je een even groot deel dat nog lang niet profiteert van het herstel. Het verschil tussen de groeiers en de achterblijvers wordt steeds groter", zegt directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN. Dat baart hem zorgen, want veel van die achterblijvers zullen het uiteindelijk niet redden. Hele artikel op de site van het centrummanagement.

Retail krabbelt overeind

Ook de retail krabbelt overeind na een sterk verval in de afgelopen jaren. De detailhandel krijgt hiermee wel wat lucht, maar nieuwe spelers zorgen voor prijsdruk, zo blijkt uit het Detailhandel Kwartaalbericht van ING Economisch Bureau. Nadat foodspeciaalzaken, schoenenzaken, consumentenelektronica- en doe-het-zelfwinkels het vorig jaar weer beter deden, zal de omzet ook in 2015 licht groeien. De omzetgroei in de detailhandel heeft in 2014 naar verwachting immers iets meer dan een half procent bedragen. Hiermee wordt het sterke verval in 2012 en 2013 een halt toegeroepen. Met een verwachte groei van 1,3% klimt de detailhandel dit jaar vervolgens geleidelijk uit het diepe dal. Nieuwe spelers met aansprekende concepten, zowel online als offline, winnen terrein.
 

'Houten Haarlemmer definitief ten grave gedragen'

Op maandag 5 januari vond de traditionele nieuwjaarsreceptie van de gemeente Haarlem plaats. Burgemeester Bernt Schneiders blikt terug op een bewogen jaar, dat in ieder geval zeer positief eindigde met het fenomeen Serious Request. ,,We hebben ons van onze beste kant laten zien die week. Heel Nederland keek mee. Het was fantastisch dat we een week lang het middelpunt waren van een actie om heel veel geld in te zamelen voor misbruikte vrouwen en kinderen in oorlogsgebieden. Die actie heeft veel geld opgeleverd. Maar ook heel veel saamhorigheid en binding in de Haarlemse gemeenschap en in de regio.'' De hele speech is te lezen via de website van het centrummanagement.

Nieuwjaarsreceptie Hortusplein e.o.

Ook de ondernemers en wijkbewoners van het Hortusplein en omgeving hielden dit jaar een nieuwjaarsreceptie (tweede keer). De drukbezochte bijeenkomst vond plaats in de Jopenkerk. Ondernemers en bewoners brachten gezamenlijk een toost uit op het nieuwe jaar. Een mooi initiatief. ,,Je moet het samen doen in de stad. Ondernemers en bewoners hebben elkaar nodig. Daarom leek het ons een goed idee om dit te gaan doen'', aldus Masha Vos van de straatvereniging Hortusplein.
 

Jubileum Revert

Revert, de professionele skateboard- en snowboardwinkel en webshop uit de Kleine Houtstraat, bestaat dit jaar 20 jaar. Het wordt een jaar vol activiteiten. Een van de succesfactoren van Revert is de jaarlijkse Krookie Trip. Alle klanten, fans en andere sportievelingen kunnen zich voor deze snowboardreis inschrijven. De editie van dit jaar is extra feestelijk. Kijk op www.revert95.com voor meer info.

Geluksroute Haarlem 7 & 8 februari

Op diverse locaties in de binnenstad worden activiteiten, workshops, traktaties, aandacht, verrassingsacties op straat etc. vrij toegankelijk aangeboden door zowel particulieren als winkeliers die graag willen delen waar zij gelukkig van worden. Zo hingen vorig jaar bij De Dotshop geluksspreuken aan het plafond, deelden de winkeliers in de Schaghelstraat een roos uit aan voorbijgangers en bood Spaarne66 plek aan een masseuse die zowel klanten als personeel in tien minuten een goede ontspanningsmassage gaf. Vragen over het event kun je stellen aan coördinator Sandra Brandt (per mail): geluksroute023@gmail.com. Algemene informatie vind je op de website: www.geluksroute.nu/editie/haarlem

Grapje over pizzapunten pakt verkeerd uit

Even een vluchtig en aardig gesprekje over Serious Request met een journaliste van de Volkskrant. Er leek geen kwaad in te schuilen. Tot Evelyn Nobel het artikel in het landelijke ochtendblad onder ogen kreeg. Met het citaat dat ze namens de Haarlemse Horeca een cheque van min 100.000 euro in de brievenbus van het Glazen Huis zou gooien voor het geleden verlies. Een als grapje bedoelde opmerking die tot grote schrik van Evelyn en haar man Hans van het gelijknamige restaurant aan het Spaarne totaal onbedoeld veel negatieve publiciteit tot gevolg had. Wie Evelyn kent, weet namelijk wel beter.
  
Hoe stak de vork in de steel? Evelyn vertelt. “Laat ik beginnen te zeggen dat ik juist geciteerd ben. Alleen was de context waarin ik de opmerking plaatste totaal anders. Het hele artikel ging over de tegenvallende opbrengsten voor de Haarlemse horecaondernemers. Hans is in Leeuwarden geweest en had daar met enthousiaste horecaondernemers gesproken. In Haarlem is het heel anders gelopen. Veel meer jong publiek, relatief weinig gezinnen die er een dagje uit van maakten. Wij en andere ondernemers hebben ons daar lelijk op verkeken. Maar dat is het risico van het ondernemersvak. Dat heb ik de journaliste verteld. Maar ook hoe erg ik het vond om eten weg te gooien. Dat ik met de Voedselbank contact had gezocht, net als met New York Pizza, omdat ik bij dezelfde fabriek mijn 2000 pizzapunten had besteld.  Dat ik in dat laatste geval het geld wat ik eventueel retour kreeg aan Serious Request zou schenken. Toen ze weg liep, maakte ik het grapje van die min 100.000 euro. Dat stond in de krant, de rest niet. Heel vervelend dus. Zeker omdat er nog bij stond ‘namens de Haarlemse horeca’.”
Welke wijze lessen heeft Evelyn, eigenaresse van Gusto Trentadue,, de op de hoek van de Damstraat gevestigde prachtige Italiaanse delicatessenzaak, getrokken uit dit alles?  “Opletten wat je zegt, indien mogelijk vragen of je het verhaal vooraf mag controleren op feitelijke onjuistheden en je realiseren dat landelijke pers anders werkt dan regionale. Een journalist van de Volkskrant komt misschien nooit meer in Haarlem, terwijl een journalist van bijvoorbeeld Haarlems Dagblad weet wie je bent. Die loop je een dag later weer tegen het lijf, die moet een paar dagen later weer een verhaal over de Haarlemse horeca schrijven. Dat maakt echt een groot verschil. De storm is nu gelukkig overgewaaid. Ik heb mijn lesje in elk geval geleerd.”

Doe ook mee aan het OndernemersPanel van de gemeente Haarlem

Wilt u uw mening geven over allerlei onderwerpen die te maken hebben met ondernemen in Haarlem? Word dan ook lid van het in 2014 opgerichte Ondernemerspanel van de gemeente Haarlem. 270 ondernemers gingen u al voor. U kunt zich hier als lid aanmelden. Na aanmelding mailen we u binnen een week de resultaten van de eerste twee al afgeronde peilingen over hoe Haarlemse ondernemers aankijken tegen Haarlem (wat gaat goed, wat kan er beter) en wat hun informatiebehoefte is. Als lid van het Ondernemerspanel Haarlem krijgt u vier keer per jaar via e-mail een uitnodiging om  mee te doen aan een internet-enquête over een belangrijk onderwerp voor ondernemers. De resultaten vat Onderzoek en Statistiek van de gemeente Haarlem anoniem samen en u krijgt ze via e-mail teruggekoppeld. Zo kunt u er uw voordeel mee doen. De gemeente Haarlem gebruikt de resultaten om beter op de wensen en behoeften van ondernemend Haarlem in te spelen.

Kerstmarkt goot succes

De editie van de Haarlemse kerstmarkt van 2014 was een groot succes. Het sfeervolle evenement duurde net als vorig jaar twee dagen. Tal van straten deden weer mee aan de markt die wederom enorm veel mensen naar de binnenstad trok. Organisator Ed Mense van de gemeente Haarlem schat het aantal bezoekers op 150.000! Daarmee is de kerstmarkt één van de grootste evenementen in de wijde omtrek. Een lijst met de belangrijkste Haarlemse evenementen is te vinden op de startpagina van centrum-haarlem.nl

Nieuwe winkels en horeca

Schous van 1854: Gedempte Oude Gracht 30 (ijzerwaren en gereedschappen)
P.W. Ideler – Adriaens: Gedempte Oude Gracht 76 (galerie en kunsthandel)

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.