Omzet detailhandel groeit

De verkopen in de Nederlandse detailhandel zijn in 2014 voor het eerst sinds 2008 weer gegroeid. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek deze week bekend. Vergeleken met een jaar eerder is het volume 1 procent groter, de prijzen in de winkels vallen lager uit. De omzet neemt, na twee jaren van daling, met 0,5 procent toe. Vooral het vierde kwartaal, met in december een omzetstijging van bijna 3 procent, draagt hieraan bij. Het herstel is vooral zichtbaar in non-foodwinkels. In deze branche groeit het volume voor het eerst in zes jaar. De omzet is nog wel ongeveer even hoog als een jaar eerder.
Vooral winkels in consumentenelektronica, doe-het-zelfzaken en drogisterijen laten weer groei zien. Winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkledingwinkels en textielsupermarkten hebben weliswaar nog omzet ingeleverd, maar minder dan in voorgaande jaren. De omslag is ook zichtbaar bij winkels in voedings- en genotmiddelen. Hier is het volume na drie jaren van krimp met 1,3 procent gegroeid. Doordat de prijzen nauwelijks gestegen zijn, komt de toename van de omzet ongeveer op hetzelfde niveau uit. Vooral supermarkten dragen bij aan de groei van de branche. Postorderbedrijven en internetwinkels hebben in 2014 bijna 10 procent meer omzet geboekt dan in 2013. De stijging is daarmee ongeveer even groot als in de twee voorgaande jaren.

Patrick Haavekost: nieuw bestuurslid VEBH:
‘Ik geloof heilig in de binnenstad’

Patrick Haavekost is sinds kort bestuurslid van de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem (VEBH). Hij is als makelaar/consultant en partner sinds 1 januari van dit jaar verbonden aan Hanson Bedrijfsmakelaars, voorheen was hij als managing partner verbonden aan STAED Vastgoed Adviseurs. Bovendien is hij bestuurslid van NVM Business. Als het gaat om de toekomst van de Haarlemse binnenstad is hij vrij uitgesproken. “De geschiedenis heeft geleerd dat binnensteden altijd de crises overleven. Daarom verwacht ik niet dat de binnenstad van Haarlem erg zal veranderen.”
 

Kende je de VEBH?

''Ik heb ooit een scriptie geschreven over de binnenstad van Haarlem. Martin de Vries was toen nog de centrummanager. Vanuit mijn hoedanigheid als makelaar ben ik bij diverse overleggen van de Centrum Management Groep betrokken geweest. Ongeveer drie jaar geleden wilden we met NVM Business een regionaal makelaarsoverleg starten. De informele contacten met de CMG werden vanaf dat moment versterkt. Van het één kwam het ander. VEBH-voorzitter Cees Wiersma benaderde mij vervolgens tijdens een overleg of ik belangstelling had zitting te nemen in het bestuur van de VEBH. Het bleek te passen in mijn agenda. Ik voel mij bovendien betrokken bij de ontwikkeling van de Haarlemse binnenstad. Dus heb ik ja gezegd.''
Lees het hele interview op de site van de Centrum Management Groep Haarlem.

Haarlemse Hoteldag

Na het overweldigende succes van vorig jaar openen de Haarlemse hoteliers op zondag 1 maart voor de derde keer op rij hun hoteldeuren. Haarlemmers worden uitgenodigd die dag volop rond te neuzen in de meest prachtige hotellobby’s en suites en mee te genieten van een gezellige sfeer en leuke events. Er zijn onder meer rondleidingen, walking high tea, toneel en muziek. En er is een speciaal Haarlems Hoteldag tarief voor aantrekkelijke kortingen op een nachtje slapen met ontbijt. Kans maken op een gratis overnachting? Kijk voor meer informatie op onze facebook pagina www.facebook/HaarlemseHoteldag.nl of bel het VVV kantoor Haarlem 023-5317325

Nieuwe bestuursleden Horeca Haarlem

Vanaf 1 januari jongstleden heeft het bestuur van de Kon.Horeca Nederland afdeling Haarlem een ware metamorfose ondergaan. Afscheid namen Vincent Kroon, Martijn Bevelander en Pim Serne. De nieuwe ploeg heeft al een paar vergaderingen achter de kiezen. Op de foto ontbreekt alleen adviseur Paul van der Werff.

Zittend: Falco Bloemendal (voorzitter) en Hildo Makkes.Staand: Frans Baars (adviseur),
Gijs Brands - vice-voorzitter, Ivo Kerkhof - KHN adviseur/manager KHN, Niels Weijers,
Kinga Visser (secretariaat), Fanny Van Den Dries (penningmeester) en Marcel Tholen (secretaris).

Een mooi KLOFFIE

“Ik heb mijn eigen favoriete winkel ontwikkeld”. Dat zegt Michel Noordermeer van Kloffie in de Kruisstraat nummer 6. Hij werkte geruime tijd bij Holzhaus. Tot hij de tijd rijp achtte een eigen zaak te starten. Na anderhalf jaar voorbereiding was het op 1 oktober vorig jaar zo ver. Een eigen winkel gespecialiseerd in Fashion, Footwear en Lifestyle. Michel Noordermeer komt uit een echte ondernemersfamilie. Zijn vader en moeder hadden een aantal winkels. In het examenjaar van de middelbare school regelde zijn vader een snuffelstage aan de overkant van zijn eigen winkel in Aalsmeer, een grote jeanszaak. “Ik mocht meteen blijven als parttimer. En ik besloot na mijn vmbo de mode- en detailhandelopleiding te volgen. Zo kwam ik bij Holzhaus terecht. Ook daar ben ik als stagiair gestart om er uiteindelijk filiaalmanager te worden. Bij Holzhaus heb ik echt super veel geleerd. Ik heb inkopen gedaan, heb modebeurzen in het buitenland bezocht, mijn periode bij Holzhaus vormde de basis een eigen zaak te starten.”

Prachtig pand

Michel woont met zijn vrouw in het Raaksgebied. Hij fietste tot voor kort elke morgen en middag door de Kruisstaat op weg naar en van Holzhaus. Toen hij op een avond een beetje op Google zat te surfen, zag hij dat het pand waar tot dan toe een zaak in lederwaren zat, vrij kwam. Een prachtig pand met een fraaie authentieke teakhouten gevel. Precies waar hij naar op zoek was. “Ik heb meteen een huurspecialist in de arm genomen. Plotseling viel alles op zijn plek. Vervolgens heb ik met behulp van een bedrijfsadviseur een businessplan gemaakt. Uiteindelijk kreeg ik een krediet. Vervolgens zijn we vol enthousiasme met de verbouwing gestart.”
 

Super plek

Het resultaat mag er zijn. Het interieur is een fraai voorbeeld van een juist evenwicht tussen authentiek en modern. “Ik ben tot nu toe zeer tevreden. Ik geloof sterk in de toekomst van Retail. Het leuke van Haarlem is dat er heel veel zelfstandige ondernemers in de winkel staan die met passie hun artikelen verkopen. Winkelen is voor steeds meer mensen een dagje uit. Daarom ben ik op zaterdag een uur langer open. Al die toeristen die met de trein weer naar huis gaan zien dat ik nog open ben. Ik heb ook een online shop, maar dat zie ik niet als een verdienmodel. Het is meer bedoeld als ondersteuning van mijn fysieke winkel. Het gaat tot nu toe boven verwachting. Ik zit echt op een super plek in een super binnenstad.”           

Tulpomania Tour

De Tulpomania Tour vertelt het fascinerende verhaal van de Tulpenmanie in de Gouden Eeuw. De Tour is een samenwerking tussen Haarlem Marketing, Keukenhof, Frans Halsmuseum en de Jopenkerk. Haarlem was het centrum van de tulpenhandel in de 17e eeuw. Gedurende de periode dat de Keukenhof open is (van 20 maart t/m 17 mei) verzorgt Arriva (lijn 50) een busverbinding tussen Haarlem en de Keukenhof.
In het begin van de 17e eeuw waren tulpen in Nederland een exclusief en vooral schaars statussymbool. De “tulpengekte” leidde tot een wilde speculatie in bollen waarbij prijzen explosief stegen tot tienduizenden euro’s per bol. Voor dat bedrag kon je een heel grachtenpand kopen. Op zekere dag kwam er een abrupt einde aan de windhandel en werden fortuinen verloren. Maar de tulpenhandel overleefde.
De Tulpomania Tour bestaat uit diverse onderdelen: bezoek aan de Keukenhof, wandeling Haarlem, bezoek Frans Halsmuseum en bierproeverij Jopenkerk. Er zijn diverse arrangementen samengesteld. Zie de site van Haarlem Marketing voor alle mogelijkheden.
Ter gelegenheid van Tulpomania komt Jopenbier met een speciaal bier op de markt. Op de foto Michel Ordeman van Jopenbier met Esther Brasser (Haarlem Marketing), Ann Demeester (Frans Halsmuseum) en Bart Siemerink (Keukenhof), vlak voordat hop wordt toegevoegd aan het brouwsel van het nieuwe biertje 'Luijks'. Het recept van dit bier is eeuwenoud. Luijks was zo'n tweehonderd jaar (vanaf de Gouden Eeuw) zeer populair in Nederland.
  
Het brouwen kan beginnen!  

NV Haarlem staat bol van het ondernemen 

De NV Haarlem van 16 maart staat bol van Het Ondernemen. Aan vaart, vrolijkheid en verdieping geen gebrek in de eerste editie van 2015. Op de bank bij presentatoren Fred Postma en Jaap Sluis is het afwisseling troef. Trouwe NV-bezoekers herinneren zich misschien nog hoe ruim vijf jaar geleden Eric Schotanus kwam pitchen. Hij kreeg 120 seconden om te vertellen over zijn droom: koffiezaak Dodici in hartje Haarlem. Op 16 maart is hij wéér te gast. Samen met zijn compagnon vertelt hij over hun inmiddels ongekende Dodici-succes en ook over de koop en verbouwing van het in maart door hen te heropenen restaurant Fortuyn.
In samenwerking met Goede Zaken, de B2B pagina van Haarlems Dagblad, is er de rubriek ‘Wie Durft’! Want je moet maar durven: in een al overvolle branche toch nog die ene, volgens jou onderscheidende onderneming beginnen. De zoveelste kapper, kledingwinkel of horecazaak. En dan nét iets anders en als het even kan ook beter dan de rest. Tijdens de NV komt - in samenwerking met partner Goede Zaken van Haarlems Dagblad – een viertal ondernemende durfals aan het woord.
Voor het hele programma (en voor aanmelden) kijk op de site van de NV. De NV Haarlem is in de Kleine Zaal van De Philharmonie in Haarlem. Gratis toegang. Inloop vanaf 16.30 uur. Aanvang talkshow 17.00 uur.

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.