Corso dit jaar op Gedempte Oude Gracht

In het weekend van 25 en 26 april vindt het Bloemencorso Bollenstreek plaats. Haarlem is wederom de eindhalte van het Corso dat jaarlijks circa 1 miljoen mensen naar de regio trekt. Hieronder belangrijke informatie aangaande het Corsoweekend 2015. De praktische invulling van het evenemententerrein wordt in opdracht van Gemeente Haarlem uitgevoerd. De praalwagens worden dit jaar op de zaterdagavond opgesteld op de Gedempte Oude Gracht en op de Nassaulaan. Daar blijven ze tot zondag staan, aangevuld met diverse activiteiten: een straattheater, de bloemen- en plantenmarkt en muziek. Om het een en ander mogelijk te maken vinden er een aantal verkeersmaatregelen plaats:

Afsluitingen

Vanaf  zaterdagmiddag 25 april tot en met zondagavond 26 april wordt de Gedempte Oude Gracht om 15 uur vanaf het Spaarne tot en met de Raaks afgesloten voor verkeer. Dit geldt ook voor de Nassaulaan die vanaf het Nassauplein tot en met de Raaks wordt afgesloten. De afsluiting duurt tot zondagavond 22 uur. Dit geldt ook voor alle daarop aansluitende zijstraten.

Openbaar vervoer

Stadsbussen van Connexxion en de bussen van R-NET (voormalige Zuidtangent) zullen op zaterdag 25 april tot 15 uur gewoon blijven rijden over de Gedempte Oude Gracht, Raaks en Nassaulaan. Vanaf zaterdag 15 uur tot zondagavond 24:00 uur worden zij omgeleid. R-NET via de Papentorenvest en de overige buslijnen via de Wilhelminastraat.

Parkeren

Parkeergarages De Appelaar en De Kamp blijven bereikbaar. Buiten dat het niet is toegestaan te parkeren in het afgesloten gebied, is het ook niet toegestaan om te parkeren op zaterdag 25 april van 06.00 tot 22:30 uur op de Kampervest, zaterdag 25 april van 15 tot 22:30 uur op de Turfmarkt en zaterdag 25 april van 06.00 tot 22.30 uur op de Gasthuisvest.

Meer informatie op www.haarlem.nl

Debatcafé Thorbecke over Outletcenter Halfweg

In een afgeladen café In den Uiver aan de Riviervischmarkt was het Outletcenter Halfweg, dat in 2017 de deuren zal gaan openen, hét onderwerp van gesprek tijdens het Debatcafé Thorbecke. Raymond van Haeften, wethouder Haarlemmerliede, was zo sportief geweest om zich in het hol van de leeuw te wagen, want zo voelde het wel een beetje. Vrijwel alle andere aanwezigen bleken namelijk fel tegen de komst van het Outletcenter. Van Haeften ging in debat met Jan Meerman van INretail. Maar niet nadat burgemeester Bernt Schneiders de toon had gezet met een vlammend betoog waarin hij vooral aangaf dat het een zeer slechte zaak is voor de regio dat deze ontwikkeling er aan zit te komen.
Van Haeften weerde zich met argumenten van werkgelegenheid, andere doelgroepen en dat een en ander elkaar juist zou versterken. Daar was vrijwel niemand het mee eens: ,,Ook bij andere outletontwikkelingen in Nederland is gebleken dat het vooral concurrerend werkt. En dat moet je net niet willen. De winkels in de eigen winkelcentra hebben het al moeilijk genoeg. Die moet je juist in bescherming nemen'', aldus Meerman. Hij kreeg veel bijval, onder andere van de Haarlemse wethouder economie, Joyce Langenacker. Zij daagde Van Haeften zelfs uit om te overwegen van het hele project af te zien. Het door de VVD georganiseerde Debatcafé werd uitstekend geleid door Alex de Vries.

B&B Hotel Malts promoot Haarlem

B&B Hotel Malts bevindt zich boven de voormalige winkel van Douwe Egberts op de hoek van de Zijlstraat en de Nassaulaan. Henk en Annemarie zijn sinds twee jaar eigenaar. Ze hebben beiden een rijke horecaervaring. Annemarie werd bij wijze van spreken in een hotelkamer geboren, haar ouders runden op Texel een hotel. Wie naar de reviews op de diverse booking sites kijkt, ziet dat de gasten het uiterst aangenaam toeven vinden in dit 14 kamers tellende hotel.

Henk en Annemarie van Hotel Malts.

Toen Henk en Annemarie in Haarlem van start gingen, besloten ze na een half jaar hun hotel flink te vernieuwen. De kamers ondergingen een face lift, de ontbijtruimte kreeg een andere uitstraling en badkamers werden vernieuwd. Het resultaat mag er zijn. Wie zijn de gasten en wat vinden ze van Haarlem? Henk: “Vanaf april is meer dan de helft van onze gasten buitenlands toerist. De Keukenhof is een grote trekker. Maar ook in de wintermaanden weet men ons te vinden. Wij zijn echte promotors van Haarlem. Alle gasten krijgen een kaartje van de binnenstad met de vele bezienswaardigheden inclusief uitleg en tips daarover. Toeristen waarderen Haarlem enorm. Er zijn er die eigenlijk drie dagen naar Amsterdam wilden met één dagje Haarlem om hun verblijf rond te maken. Vaak gebeurt juist het omgekeerde. ‘Iedereen is zo aardig en behulpzaam  in Haarlem’ krijgen we vaak te horen. En dat is belangrijk, want samen maken we het product Haarlem. Zeker vergeleken met het drukke Amsterdam, voelt onze stad als thuiskomen. Via het hoteloverleg hebben we daarom ook regelmatig contact met andere hoteleigenaren. We werken zes dagen in de week, maar het is geweldig om te doen. Ik heb tien jaar als accountmanager bij een bank gewerkt. Daar kreeg ik twee keer per jaar een complimentje, hier elke dag een paar. Dat geeft veel energie.”

Voor meer informatie zie www.maltshotel.nl

Veranderend winkellandschap

Tijdens de ledenborrel van de VEBH dinsdag 14 april stond de ontwikkeling van de binnenstad centraal. Gertjan Slob van Locatus verzorgde een boeiende presentatie, waarin hij een origineel beeld over de toekomst van de Haarlemse binnenstad schetste. En afrekende met heersende vooroordelen zoals de bedreiging van internet. Gertjan Slob: “Je hoort allemaal verhalen over aankopen via internet. Inderdaad, circa 40% van de reizen wordt via internet geboekt. De omzet voor de detailhandel via internet bedraagt daarentegen 6%. Verder zie je dat de aankoop van elektronica via internet juist een dalende trend vertoont. Webshops openen fysieke winkels.”

De bijeenkomst van de VEBH in restaurant Seymour werd druk bezocht.

Vergrijzing en bevolkingskrimp vormen een tweede bedreiging voor het Haarlemse centrum. Maar ook daar hoeft Haarlem niet echt bang voor te zijn. Door de komst van veel jonge gezinnen is er in deze regio nauwelijks sprake van vergrijzing, terwijl het aantal inwoners eerder toe- dan afneemt. Leegstand blijkt vooral een sectoraal probleem te zijn. Winkelcentrum Schalkwijk is daar een voorbeeld van. In vergelijking met de binnenstad en de Cronjéstraat is daar de leegstand relatief fors toegenomen. Bovendien is leegstand soms gerelateerd aan brancheontwikkelingen (Miss Etam, MEXX) of technologische ontwikkelingen. Door de komst van iTunes en Spotify kopen mensen nu eenmaal veel minder muziek in winkels. En Haarlem? De binnenstad trekt de laatste jaren in tegenstelling tot Schalkwijk juist meer bezoekers. Gertjan Slob: “De retailsector zal meer dan ooit winnaars en verliezers kennen. Dynamiek is de regel, NIET de uitzondering. De retailmarkt is op weg naar een nieuwe werkelijkheid: einde aan de groei, door bevolkingsontwikkeling en internet. De winkellocaties van nu zijn niet altijd die van de toekomst. Hierdoor moeten in de regio (soms harde) keuzes worden gemaakt!

Paul Moers op dreef bij boekhandel De Vries

Retailgoeroe en marketeer Paul Moers hield medio april een heldere uiteenzetting over hoe je als winkelier kunt overleven met alle nieuwe ontwikkelingen die op ons af komen. De helaas zeer matig bezochte lezing, ingeleid door Michael Struis, vond plaats bij boekhandel H. de Vries. Moers adviseert winkelketens, winkelcentra, maar desgewenst ook steden (Alkmaar). Het gaat vooral om wat je moet doen om in de huidige, gedigitaliseerde wereld de juiste keuzes te maken.,,Beleving is zo'n beetje alles. In een winkelcentrum, maar ook in een winkel. En je moet onderscheidend zijn. Kunnen kleine dingen zijn, maar probeer je klanten te verrassen'', aldus Moers. De marketeer verbaast zich nog vrijwel dagelijks over hoe ondeskundig of ongeïnteresseerd winkelpersoneel soms is: ,,Dodelijk. dat kan echt niet meer. Klantvriendelijkheid is een absolute vereiste, net als deskundige mensen op de werkvloer. Een must is verder actief te zijn met een webshop en op social media. Dat kan eigenlijk niet meer zonder. Het kan zijn dat oudere klanten daar moeite mee hebben, maar daar moet je niet te lang bij stil blijven staan. Je moet mee. En lukt het niet om zelf een webshop te runnen, slaat de handen ineen of sluit je aan bij bijvoorbeeld Bol.com. Dat bedrijf doet je hele handling. Daar kun je als kleine ondernemer niet tegenop qua snelheid en efficiency.'' Het boek 'Werk aan de winkel 3.0' is uiteraard te koop bij De Vries. In de winkel (een sfeervolle beleving!) of via de webshop.

Retailspecialist Paul Moers. 

Nieuwe winkels en horeca:

Anna van Toor: Barteljorisstraat 22 (damesmode)
Abay (Blue Nile) taste of Ethiopia: Gasthuisvest 49 ZW (Ethiopisch eetwinkeltje)
Olala Chocola: Gedempte Oude Gracht 93 (chocolaterie en workshops)
Marc Edwards: Grote Houtstraat 59 (menswear)
Fortuyn: Grote Markt 23 (restaurant)
Downtown’s Grillhouse: Kleine Houtstraat 58 (restaurant)
Nyhavn: Koningstraat 15 (duurzame conceptstore)
TrendRecipe: Koudenhorn 46 ZW (concept store)
Fantastisch: Kruisstraat 49 (tassenwinkel)
Kruis-weg 68: Kruisweg 68 (kunsthandel)
Gsm Shop Haarlem: Lange Herenstraat 8 (telefoonwinkel)
SRF: Rozenstraat 24-26 (kapsalon)
Knus: Rozenstraat 163 (café)
Toost: Spaarne 44 (bar - kitchen)
Miesh: Zijlstraat 55 (schoenen & accessoires)

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.