Crêpe Affaire in Haarlem

‘Crêpes make you happy’ ‘Crêpes met ‘n glimlach’, is de slogan van de nieuwe restaurantketen; Crêpe Affaire aan de Kruisstraat 22. De bekende zangeres en musicalster Kim – Lian van der Meij trad op bij de opening. In deze geheel verbouwde, sfeervolle en ruim opgezette zaak kan het winkelend publiek zeven dagen in de week van negen tot negen uur terecht voor een vers gemaakte biologische crêpe in de meest uitgelezen variaties. Een exclusieve koffiecorner, leestafel,  loungehoek en comfortabele zitjes maken de nieuwe smaakbeleving van Crêpe Affaire compleet.
Hoewel Nederland een ‘pannenkoekenland’ bij uitstek is, was er gek genoeg nog geen landelijke keten van deze lekkernij waar iedereen blij van wordt. Crêpe Affaire brengt daar nu verandering in. Haarlem valt de eer te beurt om de eerste te verwelkomen. Haarlemmer Maarten Steinkamp, die het concept naar Nederland haalde, hierover: “Uiteraard zijn we niet over een nacht ijs gegaan en hebben meerdere grote steden bezocht. Dat Haarlem het is geworden is een logische keuze. Haarlem is al jaren dé winkelstad van Nederland. Maar zeker ook omdat de Spaarnestad op culinair gebied een enorme reputatie aan het verwerven is. En de locatie hier is helemaal super. Gelegen aan de fraaie Rode Loper, tussen station en Grote Markt. Uitermate geschikt om eens neer te ploffen en in ’n sfeervolle ambiance ’n crêpe te nuttigen of gewoon voor onderweg mee te nemen.”

Bovendien meldt Maarten over dit nieuwe food concept, dat op nummer 1 staat in de U.K: “In Londen waar zo’n tien jaar geleden de eerste vestiging geopend werd, is het een groot succes. Engeland telt inmiddels 12 restaurants en je vindt nu ook vestigingen in Duitsland en Dubai. Overigens heeft een Nederlander dit concept ontwikkeld en gelanceerd. De crêpes van Crêpe Affaire zijn gezond. Hier heeft de ambachtelijk gebakken crêpe minder calorieën en koolhydraten dan een gemiddelde sandwich en bovendien zijn ze allemaal biologisch. Speciale dieetwensen krijgen de aandacht die ze verdienen. Zo is er apart glutenvrij beslag-mix ontwikkeld dat op een separate bakplaat bereid wordt. Een speciale Franse bakplaat zorgt ervoor dat de crêpes altijd vers, gaar, op de juiste temperatuur en binnen een mum van tijd klaar zijn.”

Haringparty wederom zeer geslaagd

Het is inmiddels uitgegrioeid tot één van de mooiste feestjes in Haarlem: de haringparty van accountantskantoor RSM Niehe Lancée Kooij die het bedrijf jaarlijks organiseert in nauwe samenwerking met Haarlem Marketing. Vaste waarden: nieuwe haring (van vaste leverancier Jos Lijnzaat) en goed volk uit allerlei geledingen in de stad. Nieuw was deze keer de locatie. Vanwege brandschade in het pand van Trou Moet Blijcken, week de organisatie uit naar (de prachtige stadstuin van) het succesvolle flexcenter Zaamen aan de Nieuwe Gracht. Geen verkeerde keus. Het prachtige weer hielp uiteraard mee, maar de ambiance mag er zeker zijn. De eerste haring werd traditioneel geproefd door Rudolf Winkenius van RSM (zo gaat het bedrijf in het najaar heten) en burgemeester Bernt Schneiders. Het bleef nog lang gezellig.
 ..
De vele genodigden kijken naar de haringhappende Bernt Schneiders en Rudolf Winkenius.

Kloffie genomineerd

Kloffie, de modezaak aan de Kruisweg, is genomineerd  voor de Dutch Retail Experience Award (DREA) 2015. Kloffie verdient deze nominatie omdat het volgens de vakjury vooruitstrevend is op het gebied van beleving. De winkelbeleving  wordt steeds belangrijker, zowel offline als online. Kloffie wordt gezien als een inspiratie voor andere retailers. De eventuele prijs wordt uitgereikt tijdens de DREA-uitreiking  op de Modefabriek in de Amsterdam RAI op 12 juli.
De Dutch Retail Experience Award (DREA)  is een jaarlijks nationaal initiatief van modeagent en importeur Goodbrandz in samenwerking met gerenommeerd vakblad Textilia. De DREA is  een prestigieuze prijs voor de retailers die zich op een bijzondere, innovatieve manier onderscheiden in deze tijd. Kortom: een prestigieuze prijs voor ondernemers die  meebewegen met de ontwikkelingen in de markt. Hierbinnen zijn winkelbeleving, emotie, entertainment en service belangrijke waarden.

Stilette Run Haarlem 2015

Op zondag 20 september organiseert Colette Sol Foundation op de Grote Markt een Stiletto Run in Haarlem. De opbrengst komt geheel ten goede aan Stichting Free a Girl. Mannen en vrouwen gaan die dag ca. 100 meter afleggen op pumps met hoge hakken van minimaal 9 cm. Ook kunnen teams zich inschrijven om in een estafette tegen elkaar te ‘strijden’. Het team met het beste en leukste thema wint een prijs. Verder zijn er optredens van twee zangers en een zangeres. Het belooft een feestje in het centrum van Haarlem te worden. Glennis Grace, ambassadrice van Free a Girl, verzorgt tijdens de Run een live optreden. Wie wil mee doen kan zich inschrijven via www.stilettorunhaarlem.nl.  De opbrengst gaat voor 100% naar www.freeagirl.nl

Haarlem City Blog blijft groeien

Een online platform over Haarlem. Laura Ebbenhorst kwam ruim 2 ½ geleden op dit, zoals zij het zelf zegt, wilde idee. Zo wild was het natuurlijk ook weer niet, want Laura is na haar studie altijd werkzaam geweest in de online marketing en media. Het wilde idee resulteerde in Haarlem City Blog. De website en het logo was de eerste stap. Vervolgens trok Laura het centrum van Haarlem in om te schrijven over allerlei zaken. Met succes, het aantal bezoekers steeg voortdurend, inmiddels zijn dat er circa 34.000 per maand.
Waarom Haarlem City Blog? “Ik ben een echte Haarlemmer. Dus kreeg ik vragen van vrienden en vriendinnen als 'weet jij een leuk restaurant, waar zijn de mooie winkels, waar zouden we kunnen overnachten?' Op die vragen gaf ik natuurlijk altijd antwoord. Maar die vragen brachten mij tevens op het idee om er een breed online platform van te maken, vol tips en informatie waar iedereen terecht kan. Ik doe het vooral alleen, hoewel ik vier Haarlemse meiden heb die mij helpen. Want er gebeurt zo veel in deze stad. Als er iets nieuws is, moeten we daar direct bovenop zitten. We maken altijd een voorselectie en schrijven vervolgens ter plekke wat we ervan vinden. We zijn onafhankelijk, positief van toon, maar we zijn als het moet ook kritisch. Het is erg leuk dat het zo groeit. En we horen van ondernemers dat het veel effect heeft.” 
   
Laura Ebbenhorst van Haarlem City Blog. 

Riviercruises hebben economische meerwaarde

De circulaire economie was één van de onderwerpen die tijdens de NV Haarlem van maandag 22 juni uitgebreid ter sprake kwam. Vier ondernemers vertelden hoe zij ieder op hun eigen manier producten en materialen hergebruiken, waardoor grondstoffen hun waarde behouden. Vier andere grote onderwerpen waren Spaarnelanden, HaarlemValley, de riviercruises en marketeer Jan Glas die een maand meeliep in het schoonmaakbedrijf van Ella Zander. Robert Oosting van Spaarnelanden vertelde dat zijn bedrijf veel meer doet dan alleen vuil op halen. De medewerkers van Spaarnelanden beheren de openbare ruimte, onderhouden het wagenpark van onder andere de brandweer en de ambulancedienst, houden toezicht op de parkeergarages en doen veel om materialen te hergebruiken.
Dit jaar bezoeken 38 schepen, met elk circa 125 toeristen aan boord, de stad Haarlem. Volgens Marco van Ingen van de Zwitserse rederij Scylla is Haarlem ‘een prachtige stad waar toeristen graag komen’. Scylla heeft 23 schepen die over de Europese binnenwateren varen. “Het is een aantrekkelijke manier van reizen. Je komt overal, maar je hoeft niet telkens je koffer mee te nemen. Het zijn vooral mensen die wat te besteden hebben die kiezen voor deze vorm van vakantie. Het is een misverstand te denken dat deze mensen alleen aan boord eten en drinken. Ze geven juist geld uit in de steden die ze bezoeken. Dat weten we van de middenstand die rond nieuwe aanlegplekken gevestigd is. De omzet schijnt daar significant gestegen te zijn.”
 

Nieuwe winkels en horeca

DownTown Coffee: Anegang 19 (koffiebar)
Vitaminstore: Barteljorisstraat 16 (gezondheidsproducten) (verhuisd)
KPN winkel: Barteljorisstraat 20 (vernieuwd)
Relaxed Slapen & Vergaderen: Kinderhuisvest 43 (bed & breakfast)
Crêpe Affaire: Kruisstraat 22 (crêpes en wafels)
Prins Kunst Centrum: Lange Herenstraat 24 (kunstschildersmaterialen) (verhuisd)
Carmani: Oude Groenmarkt 5 (dierenboetiek)
Gewoon Snoepgoed: Zijlstraat 29 ZW (biologische snoepjes)

Evenementenkalender Haarlem

In Haarlem vindt ieder weekend wel een groot of klein evenement plaats. Om te weten wat er zoal aan activiteiten wordt georganiseerd, kun je het best de site van Haarlem Marketing raadplegen. Klik hier voor de link naar de evenementen.

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.