Discussie over openingstijden

Enkele weken geleden is er een e-mail uitgegaan naar alle winkeliers in de binnenstad met betrekking tot een voorstel voor nieuwe openingstijden voor de stad. De oproep om te reageren leverde iets meer dan 200 reacties op. Moeten we de koopavond afschaffen en overgaan naar 3x7 (donderdag, vrijdag en zaterdag open tot 19 uur), was de strekking van dat voorstel. Omdat het uiteraard nogal een beslissing is, wil het bestuur van de Centrum Management Groep Haarlem graag van zoveel mogelijk winkeliers weten wat ze van het voorstel vinden. Dus bij deze de vraag om toch vooral te reageren. Klik hier om het voorstel te bekijken. Pas als alle reacties grondig zijn geanalyseerd, zullen we daar verslag van doen en kijken welke vervolgstappen nodig zijn. Er is dus ook nog geen sprake van een invoerdatum.

‘Omzet draaien door interessant te blijven’
Dick Hulsebosch nieuwe voorzitter CMG

Dick Hulsebosch stond eind jaren negentig namens de toenmalige Kamer van Koophandel Amsterdam aan de wieg van de Centrum Management Groep. Sinds kort is Dick Hulsebosch de nieuwe voorzitter van de CMG. “Buitenstaanders kijken tegen Haarlem op, maar je mag als stad nooit achterover leunen. Je moet blijven verrassen.“ 

In zijn hoedanigheid van voorzitter van de CMG wil Dick Hulsebosch de bij de binnenstad betrokken partijen, zoals gemeente, horeca, vereniging van eigenaren en detailhandel, goed samen laten optrekken. “Mijn rol is bescheiden. Verbinden en zorgen dat onze centrummanager Fred Postma zijn goede werk kan uitvoeren. Fred is het gezicht van de CMG. Ik vind het voorzitterschap van de CMG een uitdagende functie. Dat zeg ik ook als inwoner en als consument.”

'Top of mind’

Fred Postma is blij met de komst van Dick Hulsebosch. “Dick heeft zich altijd een betrokken burger getoond. Als medeoprichter van de CMG weet hij als geen ander wat belangrijk voor de stad is. De binnenstad van Haarlem telt ruim 1200 ondernemers, waarvan ruim de helft een winkel heeft. De andere helft is verdeeld over horeca en dienstverlenende bedrijven. Er valt genoeg te doen gelet op de ontwikkelingen in de stad. Steden zijn een soort bedrijven geworden, we beconcurreren elkaar om de gunsten van de bezoekers. We moeten onderscheidend zijn, zorgen dat we ‘top of mind’ zijn. Dat vereist samenwerking."

Samen de koers bepalen

Dick Hulsebosch onderschrijft de mening van de centrummanager. “Omzet draaien door interessant te blijven. Daar draait het om. Waarom is Parijs zo'n leuke stad? Omdat er altijd wat nieuws te zien en te bezoeken is. Je zou eigenlijk verkenners in andere steden moeten hebben die nieuwe trends signaleren. Met elkaar praten over bepaalde ontwikkelingen is van groot belang. Meer horeca in winkels is zo’n ontwikkeling waar je het met elkaar over moet hebben. Maar ook zien wij dat inmiddels in Haarlem twintig winkels getransformeerd zijn tot horecagelegenheden. Maar waar ligt de grens? Belangrijk is eveneens een gezamenlijk gedragen strategie hoe we ons als binnenstad wapenen tegen de eventuele komst van Sugar City. Daarom sta ik open voor een nieuw convenant. Het huidige convenant is uit 2013. Een nieuw convenant betekent dat we met elkaar weer de gemeenschappelijke koers bepalen. Dat regelmatig herijken hoort bij het proces.”

Communicatie

Wat de CMG wil is één ding, maar hoe maak je dat kenbaar aan de ruim 1200 ondernemers in de binnenstad, met andere woorden hoe organiseer je de communicatie? Fred Postma: “We hebben van bijna alle 1200 ondernemers een mailadres. Die sturen we onze digitale nieuwsbrief. Uit onderzoek blijkt dat die goed gelezen wordt. Soms blijft de communicatie 'hangen' op het hoofdkantoor van een ketenbedrijf. Daar wordt dan vaak niets mee gedaan. De communicatie komt wel van twee kanten. Wij moeten ons best doen, maar we moeten tevens ondernemers erop aanspreken dat zij ook een belang hebben goed geïnformeerd te zijn. De CMG streeft er daarom naar dat winkelstraten steeds beter georganiseerd raken, zodat ook de communicatie onderling goed verloopt.”

Haarlem Cultuur Festival 12 en 13 september

Di weekend ademt de stad kunst en cultuur. De Haarlemse cultuurinstellingen en 70 monumenten openen hun deuren tijdens het Haarlem Cultuur Festival. Het wordt een explosie van cultuur waarmee de start van het nieuwe culturele seizoen in Haarlem wordt ingeluid. Haarlem Cultuur Festival is een gratis toegankelijk festival met o.a. optredens op het gebied van dans, theater en literatuur, workshops, voorproefjes van voorstellingen en exposities, eten & drinken georganiseerd door Haarlemse culturele instellingen, artiesten, bands, amateurverenigingen, winkeliers, expositieruimtes, en horecagelegenheden. In de monumenten die hun deuren openen treden de koren op en op het Nieuwe Kerksplein herleeft de rijke historie van Jopen, een ontspannen sfeer met opzwepende klanken en handwerkslieden die hun ambacht demonstreren. Klik hier voor het volledige programma.

Tijdens dit weekend vinden tevens de Open Monumentendagen plaats. 

FOOF: Twee zussen, één gedachte

Tessa en Bibi Overakker zijn twee zussen, een tweeling zelfs. Toen Tessa met haar vriend een etage betrok boven een leegstaande winkel in de Kleine Houtstraat, konden ze hun droom van een eigen zaak waarmaken. Bibi: “Ik werkte al vier jaar in de kinderkleding, mijn zus is vertegenwoordiger voor een dameslabel. We waren al een tijd op zoek naar een locatie om samen een winkel te beginnen. Dit was een kans voor open doel. De Kleine Houtstraat is een leuke drukke winkelstraat met veel mooie winkels. We hebben geïnformeerd naar de huurprijs en die viel ons alles mee. Zo is het begonnen.”

FOOF is een winkel waar de beleving centraal staat. Met dames- en kinderkleding, sieraden, met spaproducten en met heerlijke koffie en lekkernijen die afkomstig zijn van De Groene Zusjes. Bibi: “We richten ons op de passie. Mensen kunnen hier lekker rondsnuffelen, een kopje koffie drinken, genieten van lekkere dingetjes. Dat kan hier allemaal. We hebben bewust voor een fysieke winkel gekozen en niet voor online. Mijn zus en ik houden zelf veel meer van echt winkelen in plaats van op een scherm naar spullen kijken en die dan bestellen. Bij FOOF kun je voelen, passen, krijg je advies, dat is toch veel leuker.”

Conceptstore Portrait in oude paardenstal

Tijdens haar wandelingetjes met de hond liep Karen, al vier jaar eigenaresse van Trade Studio in de Grote Houtstraat, regelmatig langs een leegstaand pand aan de Raamgracht 29. Het bleek te gaan om een oude paardenstal. In de ogen van Karen, haar vriend Rogier en Daisy een ideale locatie om gezamenlijk een conceptstore te starten. Karen: “In Barcelona of Berlijn bestaat deze formule al langer, in Haarlem nog niet. Dit pand was uitermate geschikt om een plek te creëren waar je kunt werken, brainstormen, winkelen, goede koffie kunt drinken en een broodje kan eten. Iedereen kan hier wel iets doen.”
Portrait startte vorig jaar maart.  Karen, Daisy en Rogier zijn uitermate tevreden over hoe het gaat. Karen: “Ik wilde naast Trade Studio wat anders uitproberen. Dit pand heeft door de inrichting en de hoge plafonds een bepaalde charme. We verkopen merken waar mensen voor vallen. De winkel is nooit af, hij is elke week anders. We zijn zeer flexibel met ons assortiment, als je een maand niet bent geweest ziet onze winkel er heel anders uit, ook qua interieur. Mensen doen hier bovendien ideeën voor hun eigen interieur op. De Raamgracht ligt enigszins uit de looproute, maar dat was een bewuste keus.. Het betekent dat we geen hoge huur betalen. Dus kunnen we andere dingen doen. Mensen zijn maar wat graag bereid een paar meter extra te lopen voor iets bijzonders. Dat blijkt maar weer.”
 

Prominente gasten bij 25e NV Haarlem

De NV Haarlem, de talkshow voor en door ondernemers, viert maandag 14 september het zilveren jubileum met een keur aan spraakmakende gasten en aansprekende onderwerpen. Op het podium van de Kleine Zaal van de Philharmonie ontvangen de vaste presentatoren Jaap Sluis en Fred Postma onder andere Wouter Kolk, de nieuwe topman van Albert Heijn, en bedrijfsonderzoeker Pieter Lakeman.
Om deze 25e NV Haarlem luister bij te zetten betreedt een keur van ondernemende gasten het podium. Naast Wouter Kolk en Pieter Lakeman zijn dat internationaal ondernemer Ilco van der Linde, bedenker van Bevrijdingspop, MasterPeace en Dance4Life. Hij vertelt over zijn nieuwe boek dat een week na de NV verschijnt. Een ander onderwerp zijn de familiebedrijven. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Dansschool Schröder, waar binnenkort de vierde generatie het heft in handen neemt. Ook Frans Beuse, sinds jaar en dag op de Botermarkt met de heerlijkste kazen, schuift aan als gast. In het kader van het getal 25 komt een jonge ondernemer aan het woord. Naast een muzikaal intermezzo is er ruimte voor een Start-Up die vertelt over zijn dromen.
De NV Haarlem start om 17.00 uur in de Kleine Zaal van de Philharmonie. Inloop vanaf 16.30 uur. Opgeven via www.nv-haarlem.nl

Nieuw brugwachtershuisje

Het opvallende bouwwerkje, ’t Melkhuisje geheten en sinds kort goed zichtbaar in het Haarlemse stadsbeeld, is het nieuwe onderkomen voor de Haarlemse brugwachters. In het gebouw komt ook een transformatorruimte van Liander. Op verzoek van de gemeente heeft de van oorsprong Haarlemse architect Marjolein van Eig een hond en een haan in haar ontwerp opgenomen. Deze stonden in de dertiger jaren symbool voor waakzaamheid en de opkomende zon. Dankzij een bijdrage van Haarlem Lichtstad worden de twee beesten in de avonduren spaarzaam aangelicht.
 

Verhuizing Ratatouille

De knoop werd snel doorgehakt toen bekend werd dat Vis&Ko van Imko Binnerts zou stoppen: Ratatouille, gezegend met één Michelin-ster, sloeg direct toe. De prachtige locatie aan het Spaarne is intussen 'ingenomen' door het team van Ratatouille. Veel succes op deze nieuwe plek!
 

Nieuwe winkels en horeca

* Strellson: Anegang 34 (casual kleding voor mannen)
* Hamer & Ran: Gasthuisvest 21 (makelaars) (verhuisd)
* Taft Shoes: Grote Houtstraat 35 (schoenen)
* Crème Fresh: Grote Houtstraat 139-141 (mannenmode)
* Yoghurt Barn: Kruisstraat 15 (restaurant met yoghurt-producten)
* Ratatouille: Spaarne 96 (restaurant) (verhuisd)
* The Louisiana Lobstershack: Zijlstraat 21 (cocktailbar & grill)
* Bij Saar Thuis: Zijlstraat 91 (dames- en kinderkleding, accessoires)

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.