Nieuwe straatvereniging Spaarne Boulevard vol plannen

Op maandag 4 januari werd de straatvereniging Spaarne Boulevard officieel een feit. Ruim vijftig ondernemers langs beide oevers van het Spaarne tussen de Kouderhorn en Kampervest besloten tot samenwerking. Cathy Moerdijk van Wijn & Ko aan de Turfmarkt somt moeiteloos de vele plannen en ambities op. “Delen is vermenigvuldigen, alleen red je het niet. Samenwerking is noodzakelijk om dit prachtige gebied met zijn horeca, winkels en historische gebouwen nog beter op de kaart te zetten. Want Haarlem is meer dan alleen de Grote Markt.”

Cathy Moerdijk: ,,Delen is vermenigvuldigen.''

Het idee voor de straatvereniging ontstond tijdens een gezamenlijke vergadering over het terrassenbeleid. Cathy Moerdijk: “Op dat moment dacht ik hoe leuk het wel niet zou zijn samen te organiseren, om meer eenheid te creëren. Dat heb ik naar voren gebracht. Iedereen reageerde enthousiast. Eind december is het statutair bij de notaris vastgelegd en op 4 januari was onze oprichtingsborrel. Inmiddels zijn er commissies gevormd, gaan we bij de leden een klein bedrag aan contributie heffen om een potje te maken voor onze website en voor andere kleine dingen. Dat alles in volledige positiviteit. Het Spaarne is een unique selling point. Je kunt er niet omheen, je moet er altijd overheen. Bovendien zijn er het afgelopen jaar diverse leuke zaken en creatieve ondernemingen bijgekomen. Plus natuurlijk de historische gebouwen als het Teylers Museum of het Hodshon Huis waar Albert Einstein en Madame Curie nog op bezoek geweest zijn. Alles komt samen aan het Spaarne.”
De zondag na het Bloemencorso zal de nieuwe straatvereniging Spaarne Boulevard voor het eerst duidelijk zichtbaar zijn. Ook tijdens het weekeinde van Haarlem Swim op 2 en 3 juli staan er allerlei activiteiten gepland.

Meer aankopen via webwinkels

Nederlanders gaven in het eerste halfjaar van 2015 bijna 8 miljard euro uit via webwinkels. Dat is een stijging van 18,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat bleek afgelopen week uit een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK.  Ook het aantal Nederlanders dat online winkelt, groeit gestaag door. In de eerste zes maanden van 2015 deden 12,11 miljoen (87 procent) Nederlanders van vijftien jaar en ouder ten minste één aankoop via het internet. Een jaar eerder lag dat aantal nog op 11,76 miljoen mensen, ofwel 85 procent. Met name de online aankopen van fietsen en sportartikelen namen relatief fors in aantal toe.  

Concrete resultaten Werkgroep Fiets

Wie door de binnenstad fietst, kan het niet zijn ontgaan. Her en der zijn parkeervakken voor fietsen op straten en pleinen geschilderd zoals bij de twee supermarkten van Albert Heijn in de Grote Houtstraat en in het Raaksgebied. Bovendien worden er nieuwe fietsrekken geplaatst. Het zijn concrete resultaten van de Werkgroep Fiets waarin naast de gemeente diverse belangenorganisaties, wijkraden, ondernemersverenigingen en centrummanager Fred Postma zitting hebben. Ingrid Hamer, gebiedsverbinder stadsdeel Centrum, is voorzitter van de werkgroep. “Onze opdracht was op de korte termijn oplossingen te bedenken voor de problemen rondom het fietsparkeren in de binnenstad. Dat heeft geresulteerd in het aanbrengen van parkeervakken en fietsenrekken. De fietsvakken zijn bedoeld voor mensen die snel een boodschap willen doen. Als we op die plekken rekken plaatsen, worden die meteen gebruikt door bewoners. Dat is dan weer niet gunstig voor ondernemers.”
Ingrid Hamer benadrukt het belang dat ondernemers hun medewerkers vragen zelf hun fietsen elders te stallen. In de binnenstad zijn er immers voldoende opties, zeker na het in gebruik nemen van de fietsenstalling vlakbij het Hortusplein aan de Wilhelminastraat. “Hoe minder fietsen van medewerkers in de rekken, hoe meer plek voor de consument. Op de langere termijn streven we er naar de parkeergelegenheid zo uit te breiden, dat er een fietsparkeerverbod voor de binnenstad komt. Fietsen die niet in de rekken staan, maar lukraak tegen bomen of gevels van winkelpanden worden gestald, worden in dat geval snel verwijderd. De Werkgroep Fiets past bij het bedenken van oplossingen vanzelfsprekend participatie en inspraak toe. Zo werken we voor de oplossingen van het fietsparkeren nauw samen met de straatverenigingen.”
             

Nieuwe stickers voor wees- en wrakfietsen

De gemeente Haarlem start binnenkort met een nieuwe fietsapplicatie. Er komen nieuwe stickers, die handmatig worden ingescand, waardoor de wees- en wrakfietsen eerder verwijderd zullen worden. Dat betekent een effectievere handhaving om de overlast van ongebruikte fietsen te verwijderen. Ondernemers die ongebruikte fietsen voor hun winkel signaleren, kunnen daarvan telefonisch melding doen via 14023. Of via internet naar de landingspagina van de gemeente Haarlem gaan en op de button ‘melding doen’ drukken.Het melden van wees- of fietswrakken is essentieel voor de handhaving. Handhavers bepalen vervolgens of het een wees- of wrakfiets is. Dit omdat de termijn voor het weghalen van deze fietsen verschillend is.

De vier soorten stickers zijn:

Sticker voor het parkeerverbod (station en omgeving). Hier wordt een sticker om een fiets gedaan. Indien de fiets er na 4 uur (hersteltermijn) nog staat, kan deze worden verwijderd. Sticker weesfiets: Hier wordt een sticker om een fiets gedaan. Indien de fiets er na 1 maand nog staat, kan deze worden verwijderd. Een weesfiets is een fiets die langere tijd niet wordt gebruikt.Sticker wrakfietsHier wordt een sticker om een fiets gedaan. Deze fiets zou eigenlijk direct weg kunnen, maar omdat de gemeente afhankelijk is van transport, zal deze fiets meegenomen worden in de eerst volgende 'ruimingsronde' die gepland staat. Een wrakfiets is een fiets met meerdere gebreken, de reparaties hiervoor moeten dan weer meer zijn dan de waarde van de fiets. Een fiets zonder zadel en een lekke band komt niet meteen in aanmerking voor een wrak. Het is aan de collega’s om in te schatten wanneer een fiets in aanmerking komt om met de term wrak bestempeld te worden. Hinderlijke fietsEen fiets met een dergelijke sticker mag direct worden verwijderd. Fietsen die hinderlijk gestald zijn (bijv. voor nooduitgang) zullen zoveel mogelijk verplaatst worden, tenzij er een slot moet worden losgeslepen, omdat de fiets aan een object is vastgemaakt.

Lancering Monopoly Haarlem

Als je in de rest van Nederland drie straten opsomt, Zijlweg, Houtstraat en Barteljorisstraat, zullen velen ongetwijfeld ook aan Monopoly denken. Maar onze stad is natuurlijk meer dan die drie straten alleen. Meer dan genoeg om een compleet eigen editie van het wereldberoemde spel te vullen. De bekende straten, pleinen en ook sommige bedrijven zijn verwerkt in het spel. De speldoos, het bord, de Kans- en Algemeen Fondskaarten: het hele spel wordt aangepast naar Haarlemse stijl. Op donderdag 28 januari wordt het eerste exemplaar overhandigd aan Esther Brasser, directeur Haarlem Marketing. Een deel van de opbrengst komt ten goede aan een lokaal goed doel. De spellen worden in een gelimiteerde oplage geproduceerd en zijn voor de consument verkrijgbaar via www.monopolyhaarlem.nl (direct na de lancering) en bij een aantal lokale aanbieders.

Hopgift Luiks bier in kader van Tulpomania

Vorige week vond in de Jopenkerk de kick-off plaats van het tweede seizoen van Tulpomania, een samenwerking tussen Haarlem, Keukenhof, Frans Hals Museum en Jopenbier. Er kwamen tientallen journalisten uit binnen- en buitenland op de introductie af. Na een presentatie van de diverse partners over het 'product' Tulpomania, was het de beurt aan de Jopenkerk voor de ceremonie van het toevoegen van hop aan het bier (zie foto). Tulpomania start 24 maart, op de eerste dag van de Keukenhof. Deelnemers kunnen verschillende arrangementen samenstellen, waarbij een keus gemaakt kan worden uit bezoek Keukenhof, een bloemententoonstelling in het Frans Hals Museum of een bierproeverij bij de Jopenkerk. Meer informatie over de beschikbare arrangementen is te vinden op de site van Haarlem Marketing.
 

Nieuwe winkels en horeca 

Siebel Juweliers: Grote Houtstraat 5 - 5A (juwelier) (verhuisd)
Hemp Dispensary: Kruisweg 68 A (hennep/CBD-winkel)
ONS: Schagchelstraat 37 (haar en kleding)     

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.