VIP Fashion 45 jaar

VIP Fashion, de zaak voor mooie Italiaanse herenmode, viert dit jaar haar 45- jarig bestaan. Founding father Joop Vijn startte in één kleine winkel in de Grote Houtstraat, inmiddels bestaat VIP uit vijf geschakelde panden. Zoon Joost Vijn, de huidige eigenaar van VIP, ziet de toekomst van dit mooie familiebedrijf zonnig in. “Omdat winkelen een vorm van beleving is. Wij wijzen onze klanten op alternatieven, maken van winkelen een avontuur. In onze winkel word je verrast.”
De ouders van Joost introduceerden met VIP de Italiaanse mannenmode in Haarlem. Schoenen, shirts, kostuums, accessoires, VIP heeft het allemaal. “Het is best uniek om als relatief ‘kleine’ middenstander in de Grote Houtstraat te zitten. We hebben in al die jaren een duidelijke lijn gevolgd. We verkopen mooie Italiaanse mode en we bieden service. We zijn wie we zijn. Dat zorgt voor herkenbaarheid en dus voor een grote en trouwe klantenkring.”
Herkenbaarheid is overigens wat anders dan conservatisme legt Joost Vijn uit. “De wereld is veranderd, net als het gedrag van de consument, die gemiddeld minder tijd heeft om te winkelen. Natuurlijk maken wij gebruik van de verkoop via internet, letten wij scherper op de prijs. Wij verkopen kostbare kostuums maar we verkopen ook betaalbare artikelen. Fabrikanten hebben zich eveneens aangepast. Er wordt soms anders geproduceerd. Maar je ziet dat consumenten prijs stellen op de beleving die een winkel als VIP biedt. De pasvorm is enorm belangrijk, net als het advies. De manier van kleden is een manier van presenteren, van wat je gaat zeggen. Als ondernemer sta je vaak al met 1-0 voor als je goed gekleed bij een opdrachtgever binnen stapt.”

Joost Vijn is tevens een bij Haarlem betrokken ondernemer. Zo maakt hij deel uit van het bestuur van de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem. “De binnenstad van Haarlem is voor ondernemers een prachtige locatie. We hebben bijvoorbeeld een geweldig achterland in combinatie met prima horeca. Winkelen in Haarlem betekent voor consumenten een echt uitje. Alleen moeten we wel zorgen dat dit zo blijft. Samen optrekken is daarvoor een absolute vereiste. Als we donderdagavond besluiten open te zijn, zorg dan dat iedereen open is. Als we voor 3 x 7 gaan, zorg dan dat alle winkels op donderdag, vrijdag en zaterdag open zijn. Als we dat niet doen, schieten we in onze eigen voet. Dan drijven we de consument in de armen van de webwinkels, kunnen we geen algemene promotie maken. Toen het besluit viel elke zondag open te zijn, was ik daar persoonlijk als vader van drie kinderen niet blij mee. Maar zakelijk gezien kan ik alleen maar zeggen dat deze zondag openstelling voor VIP en voor de Haarlemse binnenstad prima heeft uitgepakt. Als de consument een bepaalde voorkeur uitspreekt, moeten we daaraan tegemoet komen. Daarvoor zijn we ondernemers.”

Nieuwe VEBH voorzitter Frans Baars:
‘Ik ben een groot voorstander van samenwerking’

Frans Baars is de nieuwe voorzitter van de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem. Hij volgde eind vorig jaar Cees Wiersma op. Frans Baars is bepaald geen onbekend gezicht in bestuurlijk Haarlem. Hij was onder andere 17 jaar voorzitter van de Koninklijke Horeca afdeling Haarlem, zat in de ledenraad van de RABO bank en bekleedde diverse bestuursfuncties binnen de Kamer van Koophandel. “Ik ben in hart en nieren Haarlemmer die het beste met de stad voor heeft.”
Frans Baars was al eens in een eerder stadium gepolst voor een plek in het VEBH bestuur. Toen lieten zijn diverse functies in andere besturen dat nog niet toe. “Ik heb nu meer ruimte in mijn agenda. Als je iets doet, moet je het goed doen. Voldoende tijd is dus een belangrijke voorwaarde. We staan immers met onze stad voor heel grote opgaven. Om creatieve innoverende oplossingen te vinden voor het veranderende winkellandschap, te zorgen dat het centrum aantrekkelijk voor de consument blijft, is samenwerking tussen diverse partijen essentieel. Die gezamenlijkheid heeft altijd hoog in mijn vaandel gestaan. Ik weet zeker dat de VEBH gezien haar expertise een onmisbare schakel in het geheel vormt. Onze vereniging kan muren slechten en verbindingen leggen.”
 

Initiatief tonen

Belangrijke zaken om de binnenstad aantrekkelijk te houden zijn de bereikbaarheid en parkeergelegenheid. “Zeker in deze tijd kunnen we niet achterover leunen. We moeten initiatief tonen. Het systeem in parkeergarage De Kamp vind ik een voorbeeld van hoe het moet en kan. Bezoekers betalen daar voor de tijd dat hun auto er geparkeerd staat. Dat systeem moet voor alle Haarlemse parkeergarages gelden. Daarnaast moeten de mogelijkheden voor het fietsparkeren in fietsenstallingen worden vergroot. Dat zorgt voor meer ruimte op de stoep en bevordert dus de veiligheid en het comfort van de voetgangers. VEBH vertegenwoordigt een belangrijke doelgroep. Verkeerde beslissingen kunnen vergaande gevolgen hebben. Dus bijvoorbeeld niet in één periode èn de Velsertunnel dicht èn de Amsterdamse Vaart renoveren èn de Verfrollerbrug repareren.”

Leegstand

Frans Baars is nog redelijk content met de huidige leegstandcijfers voor de Haarlemse binnenstad. “Als je kijkt naar het leegstandcijfer doen we het met circa 7.7 % lang niet slecht. Vergelijk dat cijfer maar eens met dat van Alkmaar en Arnhem. Haarlem heeft één van de aantrekkelijkste binnensteden van Nederland. We zitten aan de top, nu moeten we alles uit de kast halen om aan de top te blijven. Dat moeten we heel breed zien, van straatmeubilair tot het goed onderhouden van de panden. Maatwerk leveren dus, een antwoord hebben op wat de markt wil. Dat vraagt om gezamenlijkheid. Ik zie dat besef overigens toenemen. We worden transparanter, de hokjesgeest verdwijnt langzamerhand. Dat komt onze binnenstad alleen maar ten goede.”

Anton Bruning nieuw VEBH bestuurslid

Het bestuur van de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem (VEBH) is de afgelopen maanden zowel vernieuwd als verjongd. Eén van de nieuwe leden is Anton Bruning, in het dagelijks leven partner van Bruning De Goede vastgoedregisseurs. In die hoedanigheid biedt hij eigenaren van vastgoedportefeuilles op het gebied van multifunctionele winkelcentra, kantoren en logistieke gebouwen ondersteuning op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau. Een concreet project in Haarlem is in opdracht van de familie De Slegte de herontwikkeling van de voormalige boekenwinkel in de Grote Houtstraat.
Anton Bruning studeerde af aan de HTS in Haarlem, verhuisde vervolgens naar Amsterdam om in 2002 terug te keren naar Haarlem. Twee jaar later verhuisde hij met vrouw en kinderen naar Heemstede. Vanuit zijn expertise als vastgoedregisseur, hij werkte tot voor twee jaar geleden voor een aantal grote institutionele beleggers, werd hij gevraagd zitting te nemen in het bestuur van de VEBH. “Udo de Goede en ik besloten twee jaar geleden voor ons zelf te beginnen. Ik kreeg daardoor meer tijd, werd baas over mijn eigen agenda. De VEBH is een uitdagende vereniging, zeker omdat binnensteden de nodige veranderingen te wachten staat. Binnen de VEBH bezinnen we ons momenteel op onze taak. We willen onze leden optimaal faciliteren. Een goede verbinding met de gemeente is daarbij van groot belang. Daarnaast willen we onze zichtbaarheid en vindbaarheid vergroten. Elk bestuurslid heeft zijn eigen expertise. Daar moeten de verschillende taken aan gekoppeld worden.”

Geen Sombermans

Hoe ziet Anton Bruning de toekomst van het centrum van Haarlem? “Ik ben bepaald geen Sombermans, ik geloof niet in het onlangs nog door het FD geschetste beeld van gapende gaten in binnensteden. In een Outlet center kun je niet gezellig shoppen. Daarvoor moet je toch echt in een binnenstad als Haarlem zijn. Maar dat er wat verandert en gaat veranderen is duidelijk. Kijk maar naar de teloorgang van Macintosh. Dat hakt er behoorlijk in. En wat gaat er met V & D gebeuren? Al ben ik niet bang dat het pand lang leeg komt te staan. Daarvoor is de locatie veel te mooi. Ik denk dus dat er de nodige verschuivingen komen plus een lichte correctie van de huurprijzen. Bovendien zal er een verdichting van de binnenstad plaats vinden met in de rafels de leuke en kwalitatief goede winkeltjes. Bovendien blijkt dat multichannel retailing loont. Internet draagt bij aan de groei van de omzet, maar winkels moeten wel zichtbaar zijn in de binnensteden. Omdat het voor de consument nu eenmaal makkelijker is om besluiten in een winkel te nemen.”

Haarlem gestegen in Zoover top tien

Begin februari is in Maastricht de uitslag van de Zoover top 10 bekend gemaakt. Haarlem neemt daarbij een goede vierde plaats in en is dus ten opzichte van de 7e plek in 2013 drie plaatsen gestegen. Esther Brasser, directeur van Haarlem Marketing, toont zich verheugd met dit feit en zegt: “In het meerjarenplan 2015-2018 van Haarlem Marketing hebben we als ambitie om in 2018 in de Zoover top 5 te staan. Hoe fijn is het om al dit jaar deze ambitie verzilverd te zien! Ook hechten wij veel waarde aan deze beoordeling, omdat het de beoordeling van onze gasten is.”
De uitkomst van de Zoover top 10 is gebaseerd op beoordelingen van bezoekers aan de stad. Er is gekeken naar de algemene waardering, het uitgaansleven, de cultuur, de omgeving en de sfeer. Voor de berekening zijn ruim 250.000 consumentenbeoordelingen uit 2015 meegenomen. Haarlem scoort een gemiddelde van 8.52. Zie ook de website van Zoover.

Aanmelden voor de Haarlemse Ondernemers Prijs!

Wie is de meest inspirerende ondernemer van Haarlem? Wie combineert uitstekend ondernemerschap met trots op ondernemersstad Haarlem? Wie gaat Michael Hagen en Tim Várdy opvolgen als winnaar van de Haarlemse Ondernemers Prijs? De derde editie van dé ondernemersprijs van en voor ondernemend Haarlem is begonnen. Elke Haarlemse ondernemer kan zichzelf aanmelden. Maar ook kan iedereen een ondernemer als kandidaat voordragen. En zelfs anonieme tips zijn welkom. Hoe meer sterke kandidaten mee doen aan de wedstrijd, hoe spannender het wordt. Aanmelden en voordragen tot uiterlijk donderdag 11 februari, 24.00 uur.

De selecties tijdens de wedstrijd gebeuren door een onafhankelijke ondernemersjury van zeven personen onder voorzitterschap van Margot Span (advocaat en partner van Köster Advocaten). De Haarlemse Ondernemers Prijs wordt ondersteund door bijna 40 partners, waaronder veel vooraanstaande bedrijven, maar ook de ondernemersverenigingen MKB-Haarlem en IKH Waarderpolder, Haarlems Dagblad, Haarlem Marketing, gemeente Haarlem en ROC Nova College. De finale-avond met feestelijke prijsuitreiking is op donderdag 24 maart in de Lichtfabriek in Haarlem. Alle informatie, aanmelden en voordragen via de website: www.haarlemseondernemersprijs.nl .

 

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.