Actie voor winkeliers tijdens Shopping Night

Zegels sparen voor mooie prijzen

Zegels sparen is net zo Hollands als Koningsdag of de Elfstedentocht. De Shopping Night speelt hier op in. Haarlemse winkeliers uit de binnenstad sluiten zich aan bij de actie. Als pre-event levert dit de nodige publiciteit op, maar ook meer traffic naar de stad. Nu eens geen on-line, maar een authentieke off-line actie! Aftrap van de zegelspaaractie op woensdag 11 mei 2016. Precies een maand voor het event. De stadszegel kan de komende jaren uitgroeien tot een blijvend spaarmiddel in de binnenstad. De zegelactie die dit jaar wordt gehouden, is een pilot.
Op 11 juni tijdens de Shopping Night kan een volle spaarkaart worden ingeleverd op de 'Ibizamarkt' op de Grote Markt. Een volle spaarkaart bestaat uit 5 stadszegels. Bij aankoop van minimaal €20 bij de deelnemende winkels, krijg je een stadszegel. De volledig ingevulde kaart (naam, telefoonnummer en e-mailadres) gaat in een doos/melkbus en tijdens de Shopping Night worden de winnaars getrokken en bekendgemaakt. De stadszegel is een ontwerp van illustrator Eric Coolen. Wil je meedoen aan de zegelactie? Dat kan via een mailtje naar info@vbgs.nu onder vermelding van ‘ik doe mee’. Wij zorgen ervoor dat je op woensdag 11 mei de zegels en spaarkaarten in de winkel hebt! 

Activiteiten: Ook als ondernemer kun je bijdragen aan de activiteiten tijdens de Haarlemse Shopping Night. In ieder geval je winkel openhouden tot 24:00 uur. Zorg dat je samen met je straatvereniging een feestje organiseert in en buiten je winkel. Denk hierbij aan muziek, hapjes en/of uitdagende wedstrijden. Daarnaast is het verstandig om op tijd je achterban te activeren en te mobiliseren voor de Shoppingnight Hoe eerder hoe groter het bereik (vergeet ook niet de Facebook-pagina van de Shopping Night te liken)!
Je kan ook tijdens de Shopping Night een stand afnemen op de Grote Markt. Deze wordt in de loop van de avond omgebouwd tot “Ibiza Markt”. Hier worden leuke activiteiten georganiseerd en zal de prijsuitreiking plaatsvinden van de Stadszegelactie. Er is veel publiek in de stad die avond, maak er goed gebruik van! Een kraam kan afgenomen worden voor €50,-. De vergunningsaanvragen en activiteiten kunnen worden doorgestuurd naar info@vbgs.nu. Deze zullen dan zo snel mogelijk verwerkt worden. Lever je plannen uiterlijk 16 mei in! Door samen te werken en door goed in te spelen op het event gaan we de komende jaren een prachtige Shopping Night in het centrum met elkaar neerzetten!

Heerlijke pannenkoeken

De Jacobeek is een nieuw koffie- en eethuis in de Jacobijnestraat. De naam verwijst naar een beek die hier in vroeger dagen stroomde en die in het Spaarne uitmondde. “Altijd leuk om aan gasten te vertellen en uit te leggen”, vertelt de nieuwe eigenaar die ruim veertig jaar horeca-ervaring heeft. “Ik had tot voor kort een eetcafé in Egmond aan Zee. Maar het werken in de avonduren viel mij steeds zwaarder. Ik woon in Heemstede en wilde wat in Haarlem beginnen. Toen ik door dit straatje liep en dit pandje te huur zag staan, heb ik direct toegehapt. Ik ben gestart met lekkere uitsmijters, daar zijn de pannenkoeken en de uitgebreide ijskaart bij gekomen. Ik doe het alleen, ben zes dagen open en het bevalt mij uitstekend.”

Toch wil hij ook een paar kritische noten kraken. “Het is lastig om eigenaren van winkels in deze straat te verenigen. Terwijl dat nodig is om met elkaar doelen te bereiken zoals de promotie van onze straat. Ik heb nu zelf een paar vlaggen gekocht om de boel verder op te fleuren. Bovendien hoop ik in de winter op goede feestverlichting. Gezamenlijk de schouders eronder zetten is belangrijk. Neem het Bloemencorso, een prachtig evenement. Alleen stond er voor onze straat een groot hek en was er een stand waar een ondernemer broodjes beenham verkocht. Het gevolg was dat er bijna niemand door de Jacobijnestraat liep. Dat moeten we in de toekomst natuurlijk zien te voorkomen. Maar nogmaals: Haarlem is een prachtige stad en ik heb het op deze plek prima naar mijn zin.”

Mooiste Muren wint etalagewedstrijd

De Mooiste Muren in de Gierstraat heeft de etalagewedstrijd voor winkeliers in de Haarlemse binnenstad gewonnen. De wedstrijd stond in het teken van Flowers & Fashion, het thema van het Bloemencorso. Eigenaresse Veerle Preyde startte in 2010 met haar klassieke interieurwinkel, die zij de afgelopen zes jaar uitbouwde tot een toonaangevende winkel op onder meer het gebied van historische behangen. “Ik ben blij met deze plek in de Haarlemse binnenstad. Ik heb de eerste jaren veel geïnvesteerd in materialen. Ik vind het belangrijk dat klanten zien wat je verkoopt, dat je ze deskundig advies kunt geven. De merken die ik verkoop stellen overigens als eis dat dit in een fysieke winkel gebeurt omdat ze dat advies essentieel vinden. Natuurlijk heb ik ook een webshop. De Retail is in mijn ogen een én én verhaal geworden. Fysiek en digitaal vullen elkaar aan.”
 

Oger 15 jaar in Haarlem   

Oger, de zaak voor luxe mannenmode, startte vijftien jaar geleden met een Outlet Store in de Grote Houtstraat. In Haarlem worden de voorraden van de winkels in Antwerpen, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam met een extra korting verkocht, vertelt Rob Lagestee, de storemanager van de fraaie Haarlemse vestiging van Oger. “We voorkomen daarmee dat onze andere filialen met oude voorraden komen te zitten. Zo zorgen wij via deze Outlet Store voor een goede doorstroming. Dat gebeurt vanzelfsprekend wel volgens het principe van Oger. Dus met passie voor mode en het streven naar de beste service inclusief het vermaken van kleding. Bij ons is echt de absolute top verkrijgbaar.”
Vijftien jaar Haarlem. Met andere woorden Oger zit op zijn plek in de Grote Houtstraat? Rob Lagestee: “Haarlem is een leuke stad met een grote diversiteit aan winkels. We hebben bijvoorbeeld regelmatig klanten uit Amsterdam, die naar Haarlem komen omdat hier zo veel te vinden is. Oger is gespecialiseerd in mannenmode in het hogere segment, maar wel tegen een aantrekkelijke prijs. Dat slaat aan. Ook op koopavonden en zondagen.”
 

Bevrijdingspop zorgt voor vertier in de stad

Na de koudste Koningsdag ooit, volgde een Bevrijdingsdag met de meest gemeten aantal zonne-uren. Het betekende dat vanaf circa 12.00 uur een lang lint bezoekers vanaf Station Haarlem over de spreekwoordelijke Rode Loper richting Haarlemmerhout liep. Terrassen waren overvol, broodjes en flesjes drinken waren in supermarkten niet of nauwelijks aan te slepen, cafetaria’s en broodjeszaken kwamen soms handen te kort en vanaf 20.00 zaten veel restaurants propvol. Veel vertier in de stad dus dankzij Bevrijdingspop dat verder, ondanks de grote drukte, zonder noemenswaardige
incidenten verliep.      
 

Openingstijden Pinksteren:
Advies Haarlem Centraal
1e Pinksterdag 15-5-16, gesloten
2e pinksterdag 16-5-16, open

Nieuwe winkels en horecabedrijven

Nancylicious: Gedempte Oude Gracht 13 (voeding/dranken)
Fusion Grill: Gedempte Oude Gracht 21-23 (fusionrestaurant)
JWELL: Gierstraat 14 L (e sigarets)
Buba B: Jacobijnestraat 4 (retro & vintage)
Multi-3D print: Klein Heiligland  6 (3D printers en software) (verhuisd)
Belle Avance: Schagchelstraat 38 (bruidskleding)

Haarlem Business Pitch

Woensdag 29 juni wordt in Sociëteit Vereeniging de eerste Haarlemse Business Pitch door Harald Westerman en Constant Lamp gehouden. De twee ontmoetten elkaar bij een business lunch. "Wij willen letterlijk en figuurlijk een podium creëren waar mensen zich positief kunnen presenteren voor een zakelijk publiek". Constant Lamp, communicatietrainer en -coach: "Een pitch kun je perfectioneren, denk aan stemgebruik, bodylanguage, enzovoort. Vandaag de dag beginnen mensen een pitch vaak met iets als ‘mijn passie is...'. Dan zeg ik: ik heb ook twee passies: van de ABN Amro en van de ING. Westerman: "Deelnemers volgen een workshop op 31 mei of 13 juni, waaraan 2 x 20 mensen mee kunnen doen. Daaruit komen vijf finalisten, die zich op woensdag 29 juni in Sociëteit Vereeniging presenteren. Deze finale-avond is voor alle ondernemers die willen horen wat een goede pitch inhoudt en die daarvan willen leren. Publiek en vakjury bepalen gezamenlijk wie de beste pitcher van Haarlem en omgeving is. In 2016 dan, want we willen van Haarlem Business Pitch een jaarlijks terugkerend evenement maken."
Deelname is voorbehouden aan ondernemers (geen stichtingen/verenigingen, etc.), kosten € 15,-. De jury bestaat uit Constant Lamp, Lydian Zoetman (Jopen Bier), Julie Joustra (Haarlems Dagblad/Goede Zaken), Jaap Sluis (Communicatieadviesbureau De Coalitie) en Marco Mok (DM Creatieve Communicatie). Meer informatie: www.sopitch.nl

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.