Joh.Enschedé drukt Haarlemse stadszegel

Haarlem krijgt een eigen stadszegel. Vorige week werd in Stempels het eerst exemplaar onthuld in aanwezigheid van wethouder Joyce Langenacker van EZ en de directie van drukkerij Koninklijke Joh.Enschedé. De zegel gaat ingezet worden voor promotie-acties in het centrum, waarbij nadrukkelijk de samenwerking tussen winkels en de culturele sector zal worden gezocht. De door illustrator Eric Coolen ontworpen zegel wordt voor het eerst ingezet ten behoeve van de promotie van de Shopping Night op 11 juni aanstaande.

Wethouder Joyce Langenacker neemt de eerste zegel in ontvangst
uit handen van de directie van Joh.Enschede. 

Het is dit jaar precies 150 jaar geleden dat Koninklijke Joh. Enschedé begon met het drukken van de postzegel. De postzegels werden en worden over de gehele wereld gebruikt. Tot op de dag van vandaag is het bedrijf de hofleverancier van postzegels voor zo'n 70 landen. Stempels was als voormalige vestiging van de vermaarde drukker uiteraard dé locatie om een stadszegel te introduceren.

De organisatoren van de Shopping Night: Marjolein van der Goen,
Michael Struis, Masha Vos (vlnr) met de wethouder.

Op zaterdag 11 juni zal in de hele binnenstad de rode loper weer worden uitgerold. Naast allerlei activiteiten in winkel en winkelstraten, is er een Ibiza-markt op de Grote Markt en komt er in de Jopenkerk zelfs een soort 'crèche' voor mannen die even geen trek hebben om te winkelen. De meeste winkels in de stad zijn tot middernacht open.

Warenhuis Hudson's Bay naar Haarlem

Mooi nieuws van de week in Haarlems Dagblad. Het Canadese warenhuisconcern Hudson's Bay gaat zich naar alle waarschijnlijkheid vestigen in het voormalige V&D-pand aan het Verwulft! Het ligt in de bedoeling ergens in de tweede helft van 2017 de nieuwe winkel te openen. 'Haarlem' wordt nadrukkelijk genoemd als vestigingsstad. Niet zo gek als je weet dat 'onze' V&D bij de top-3 van het land hoorde in omzet en bezoekersaantallen. Dat Hudson's Bay pas volgend jaar open gaat, heeft te maken met een grondige verbouwing van het monumentale pand.

Dit troosteloze beeld zal volgend jaar hopelijk verdwenen zijn. 

Debatcafé Thorbecke over 'blurring'

Op 24 mei aanstaande vindt in café Stempels een discussie plaats over het fenomeen 'blurring', dat branchevervaging betekent. Een en ander in het kader van het Debatcafé Thorbecke dat de lokale afdeling van de VVD met enige regelmaat organiseert. Tweede Kamerlid Erik Ziengs en horecavoorzitter Falco Bloemendal gaan, onder leiding van Alex de Vries, met elkaar in discussie over deze ontwikkeling die alweer een tijdje gaande is (je ziet bijvoorbeeld steeds meer horeca in winkelconcepten), maar in feite nog niet goed bij wet geregeld is. Blurring wordt wel algemeen gezien als één van de instrumenten om het teruglopende winkelaanbod tegen te gaan en consumenten te blijven interesseren de stad in te gaan in plaats van alles online te bestellen. Het debat begint om 20 uur. Toegang vrij.

In Museum Haarlem ‘Van Marskramer tot Muisklik’

800 jaar winkelen in Haarlem

Winkelen toen en nu. Wat is er in 800 jaar tijd allemaal veranderd of hetzelfde gebleven? Museum Haarlem laat tijdens de tentoonstelling 'Van Marskramer tot Muisklik'  zien hoe Haarlem zich in al die eeuwen als winkelstad heeft ontwikkeld. Van de middeleeuwse jaarmarkten tot het moderne online shoppen: hoe gaan de stad en zijn bewoners om met vernieuwingen? 
Een stad met historie heeft veel meegemaakt, Haarlem niet uitgezonderd. Veranderingen  werden omarmd en verguisd en hadden een  grote invloed op het leven in de stad. Ook op het gebied van ‘winkelen’. Wat betekende en betekent dit voor de inwoners van Haarlem? En hoe gaat het in de toekomst: wordt straks alles alleen nog thuis bezorgd? Verandert de Grote Houtstraat binnen enkele decennia van winkelhart in een woongebied? Museum Haarlem laat verleden, heden en toekomst zien tijdens de tentoonstelling.
Museum Haarlem geeft de hele zomer beeld op acht eeuwen Haarlem als winkelstad. De tentoonstelling Van Marskramer tot Muisklik. 800 jaar winkelen in Haarlem is te zien van 13 mei tot en met 6 november. Het Museum bevindt zich in het winkelhart van historisch Haarlem, aan het Groot Heiligland 47, 2011 EP  Haarlem. Openingstijden zijn dinsdag t/m zaterdag van 11.00-17.00 uur en zondag t/m maandag 12.00-17.00 uur.
Voor meer informatie kunt u mailen naar pers@museumhaarlem.nl. Voor beeldmateriaal en meer informatie, zie de website http://www.museumhaarlem.nl. Voor algemene informatie kunt u mailen naar info@museumhaarlem.nl of bellen met de receptie van het museum op telefoon 023 5422427. Groot Heiligland 47, 2011 EP  Haarlem, Openingstijden: zo/ma 12-17u. en di/za 11-17u.
Lees meer op website centrummanagement.
   

Proef met terrassen aan het Spaarne

Een proef met extra terrassen langs de westelijke Spaarne-oever is onlangs van start gegaan. De pilot duurt tot 1 november dit jaar. De gemeente heeft in nauw overleg met ondernemers en bewoners een aantal locaties aangewezen waar een terras geplaatst mag worden. Er is wel een aantal voorwaarden gesteld, zoals het leeghalen van het terras om uiterlijk 23 uur. Plantenbakken, die ter verfraaiing worden aangebracht, moeten 's nachts veilig opgeborgen worden. Verder moeten de ondernemers voorkomen dat er overlast ontstaat in de vorm van geluid en/of rommel en dienen ze ook te zorgen voor een mooie uitstraling van de terrassen.

Bijzondere kinderwagen bij Room42

De beroemde Amerikaanse modeontwerper Jeremy Scott ontwierp opnieuw een kinderwagen voor kindermerk Cybex. Het resultaat staat sinds kort exclusief in de etalage van Room42 in de Grote Houtstraat 159. Room42 verkoopt al tien jaar mooie, moderne zwangerschapskleding. Lotte Søresen, eigenaresse van Room42, is maar wat trots op dit pronkstuk. “Wij zijn de enige zaak in Nederland waar mensen hem kunnen zien en kopen. Hij heeft ook in echt beroemde zaken in Parijs en Londen gestaan, dus je begrijpt dat wij ons de koning te rijk voelen met deze unieke kinderwagen van Jeremy Scott.”
Al 34 jaar in Nederland en al tien jaar op dit adres in de Grote Houtstraat. Hoe gaat het met de verkoop van zwangerschapskleding? Lotte Søresen: “ook wij als fysieke winkel ondervinden de concurrentie van de webshops. In Haarlem zijn daarom een paar zaken gestopt. Ik ben nu bezig met een aantal soortgelijke winkels in Nederland, winkels, die dus zijn gespecialiseerd in de verkoop van zwangerschapskleding, een platform op te richten. Bepaalde zaken vragen om een gezamenlijke aanpak. Samen sta je sterker. Dat geldt eveneens voor Haarlem als winkelstad. Daarom is het zo belangrijk dat er straatverenigingen zijn. Maar ondernemers in de retail hebben het druk. Ik zie het aan mezelf. Ik ben nu bezig met de herinrichting van de winkel. Nog mooier, nog strakker, nog beter ingericht, nog klantvriendelijker, daar gaat gewoon veel tijd in zitten.”
 

Werkatelier Watertoerisme druk bezocht

Op 20 april jl. vond het Werkatelier Watertoerisme plaats. Deze speciale bijeenkomst voor ondernemers en belanghebbenden op het gebied van waterrecreatie is druk bezocht. De centrale vraag was: Waar liggen de komende jaren kansen op het gebied van het Haarlemse watertoerisme? En hoe kunnen we samen optrekken om die kansen optimaal te benutten? Watertoerisme is belangrijk voor de economie en aantrekkelijkheid van de stad. Zo?n 40 deelnemers leverden input.
De avond was een initiatief van de gemeente Haarlem in samenwerking met Haarlem Marketing en Rob Vrolijks, expert op het gebied van waterrecreatie. De uitkomsten van het werkatelier, het Klanttevredenheidsonderzoek Pleziervaart 2016 en de nieuwe waterrecreatievisie van de Provincie Noord-Holland zijn allen bouwstenen voor het nieuwe Plan van Aanpak Kansenkaart Watertoerisme, welke in de loop van het jaar zal worden voorgelegd aan het college van B & W en de commissie Ontwikkeling.

De Grootste Band van Nederland
 

Op zondag 29 mei is de Grote Markt in Haarlem het toneel van een waar spektakel: op die dag zal dan de De Grootste Band van Nederland bezit nemen van het monumentale plein. Met dit muzikale spektakel vraagt de stichting ’De Grootste Band van Nederland’ (DGBVN) aandacht voor het Jeugdcultuurfonds en dus voor cultuureducatie. De Grootste Band van Nederland wil dat iedereen muziek kan maken. Het Jeugdcultuurfonds stelt kinderen die in armoede leven in staat om muzieklessen te volgen. Er is maanden voorbereiding aan vooraf gegaan. Er doen heel veel Haarlemmers mee aan dit festijn, waaronder ook de burgemeester van Haarlem en de bekende singer-songwriter Michael Prins. De leeftijd van de bandleden ligt tussen 11 en 70 jaar. Initiatiefnemer Alain Timmers werd geraakt door een filmpje dat in de zomer van 2015 op internet circuleerde. In dit filmpje spelen vele honderden Italiaanse muzikanten en vocalisten een nummer van The Foo Fighters. ,,Prachtig om te zien hoe zo veel muzikanten samenspelen'', aldus de ras-Haarlemmer. Via Facebook had hij binnen de kortste keren meer dan 200 muzikanten bij elkaar. Het organisatiecomité bestaat verder uit Mart Pos, Renee de Borst, Martin van Rooden, Hans Goes en Falco Bloemendal. Aanvang: 13 uur. Meer info op website Grootste Band.

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.