Samenwerking essentieel bij aanpak leegstand

Vergrijzing, online shoppen, een Outlet Centrum in Halfweg, bedreigingen alom. Het komt onder andere terug in een dalend aantal bezoekers aan de binnenstad. De gemeente Haarlem, de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem en de Centrum Management Groep organiseerden daarom woensdag 14 september een werkatelier leegstandaanpak voor de winkelcentra binnenstad, Schalkwijk en Cronjéstraat. Wethouder Joyce Langenacker van Economische Zaken was blij verrast door de grote opkomst. Ze benadrukte in haar toespraak dat dit onderwerp een gezamenlijke aanpak vereist. Gemeente, eigenaren, ondernemers moeten samen stappen maken naar een toekomstbestendig winkelbestand in Haarlem. Marcel Evers van branchevereniging InRetail vertelde dat de food detailhandel groeit, maar dat de non-food winkels juist in aantal afneemt. Bovendien stijgt de koopkracht van de huishoudens niet of nauwelijks. Op landelijk niveau zijn er te veel winkels, concludeerde Evers. De groei van het aantal foodwinkels is in Haarlem centrum is zeer zichtbaar, liet Jan Appelman van de gemeente Haarlem via een diagram zien. Non-food winkels veranderen in food-winkels. De Kruisstraat is daar een goed voorbeeld van. “De groei van online shoppen toont aan dat we in de winkelstraten een te geringe prestatie leveren om mensen naar de winkels te lokken. De straat moet worden gerund als een bedrijf, samenwerking tussen horeca, Retail, kunst & cultuur, bibliotheken gemeente en bewoners is een absolute must. Het is de consument die bepaalt. Hij maakt uit wat, wanneer en hoe hij zijn artikelen koopt’, aldus Marcel Evers.
 
Dagvoozitter Jaap Sluis (rechts) interviewt
Eric Struijlaart (RetailDeals G32), Farzag Ghaus van Stad&Ko
en Tony Wijntuin van WYNE (vlnr).
 

Bezoek Haarlem in Virtual Reality

Wie overweegt een bezoek aan Haarlem te brengen, kan nu alvast een kijkje nemen via Virtual Reality. Afgelopen maandag had Wethouder Volksgezondheid, Kunst & Cultuur en Vastgoed van de gemeente Haarlem, Jur Botter, de primeur. Uit handen van Esther Brasser, directeur van Haarlem Marketing, ontving hij de eerste ‘Haarlem Virtual Reality Cardboard’ die, in combinatie met een app, een virtueel bezoek aan de Spaarnestad vanaf nu mogelijk maakt. 
Via de app met 360° video’s en foto’s en de tot bril te vouwen cardboard, waan je je midden op de Grote Markt. Vanuit daar kun je een kijkje nemen in het eeuwenoude stadhuis, varen over het Spaarne en een bezoek brengen aan de Grote of St. Bavokerk met het beroemde Müllerorgel of grand café en bierbrouwerij Jopenkerk. Haarlem Marketing zet deze vernieuwde technologie als eerste stad in Nederland in als marketingtool voor stadspromotie en wil hiermee potentiële bezoekers verleiden een ‘echt’  bezoek aan de stad te brengen.
De applicatie Haarlem VR is ontwikkeld in samenwerking met EMansion en is vanaf nu voor iedereen gratis beschikbaar in de app stores van Android en iOS. De speciale Haarlem VR bril is vanaf 20 september verkrijgbaar bij VVV Haarlem, Grote Markt 2. Verpakt in een doosje met prachtige foto van de Grote Markt is het een waar collectorsitem!

Foto: Paul Vreeker © Haarlems Dagblad

Hoge opkomst in Kleine Houtstraat

In samenwerking met centrummanager Fred Postma organiseerde Haarlem Centraal woensdag 21 september een bijeenkomst voor ondernemers uit de noordelijke helft van de Kleine Houtstraat. De ruim veertig aanwezigen in de fraaie nieuwe theezaak Tea my Dear werden onder andere geïnformeerd over het opbreken van de straat begin volgend jaar. Er was een vertegenwoordiger van Van Baarsen Buisleidingen aanwezig, net als de gebiedsverbinder van de gemeente voor het centrum, Ingrid Hamer, en de verantwoordelijke ambtenaar Rob Admiraal. Op alle vragen kregen de ondernemers antwoord, op suggesties om het anders en wellicht beter te doen werd positief gereageerd. Dat het moet gebeuren, werd door iedereen beaamd. Dankzij het kunnen meedenken over de manier waarop de werkzaamheden verricht worden, spraken de ondernemers uit vastbesloten te zijn om van de nood een deugd te maken. Michelle Roos van Haarlem Marketing vertelde over de op handen zijnde campagne ‘De Gouden Straatjes van Haarlem’. Bij dit alles werd duidelijk dat een goed functionerende straatvereniging, waarin ondernemers samenwerken, onontbeerlijk is om de eigen straat en de Haarlemse binnenstad (nog) aantrekkelijker voor bezoekers te maken.  Al was het maar omdat een straatvereniging noodzakelijk is voor het indienen van een aanvraag bij het Ondernemersfonds.

Warmoesstraat supergezellig straatje

Eva Velt opende samen met haar man Niels ruim twee jaar geleden de mannenmodezaak The Wardrobe. Modewinkels staan mede door de opkomst van online shoppen onder druk. The Wardrobe heeft daar echter geen last van vertelt Eva. “In deze tijd is het belangrijk dat je keuzes maakt. Wij hebben een relatief kleine winkel. Daarom verkopen we alleen mannenkleding. Alleen onze sneakers zijn er ook voor dames. Bovendien staan wij samen in de zaak. De klant van nu vraagt om een persoonlijke benadering. Service maakt het verschil. Zelfs met onze inkoop houden we rekening met de wensen van onze vaste klanten. Dat wordt gewaardeerd.”

Toen het pand in de Warmoesstraat leeg kwam te staan, dachten Eva en Niels beiden: ‘dit is te mooi om waar te zijn’. “Onze winkel past precies in de Warmoesstraat. De Warmoesstraat is mede door de klinkertjes en de juiste mix van winkels en horeca gewoon een prachtig straatje. Het is alleen jammer dat onze straatvereniging een beetje slapende is. Tijdens de Shopping Night deed iedereen enthousiast mee. Het kan dus wel gelukkig. Maar op zondag bijvoorbeeld zijn lang niet alle winkels open. Als we ons als Gouden Straatje willen profileren, moeten we samenwerken. Anders laten we als straat een mooie kans op promotie liggen.”

Nieuwe winkels en horeca

Aan Aan: Gedempte Oude Gracht 49 (massagesalon)
Soares Parket: Gedempte Oude Gracht 90-94 (showroom)
Sapph: Grote Houtstraat 24 (lingerie)
Foof Shoes: Kleine Houtstraat 15 (schoenen)
Wise & Well: Kleine Houtstraat 67 ZW (wellness center)
Monkey Bar: Korte Veerstraat 3 (bar)
SLA: Kruisweg 68 B (saladebar), zie foto

NV Haarlem 26 september

Bent u ook nieuwsgierig naar de nieuwe burgemeester? Maandag stelt hij zich voor in de nieuwe NV Haarlem in de Kleine Zaal van de Philharmonie. Jos Wienen is afgelopen woensdagavond beëdigd en een paar werkdagen later betreedt hij het podium van de talkshow voor en door ondernemers. Misschien kunt u hem na afloop even de hand schudden. De NV Haarlem staat in het teken van ‘Nieuw’, want ook het presentatieduo is vernieuwd. Jaap Sluis en Geja Sikma ontvangen opvallende ondernemers zoals Frank van Baaren en Merel Janssen van het Veerkwartier die de Veerplas nieuw leven inblazen. En de ondernemende studenten Timo Bijnsdorp en Roel Nelis van hogeschool Inholland praten over de combinatie van studie met een eigen onderneming. De overige gasten zijn verder van alle markten thuis: Shemara Pijpers van Raw Patisserie weet alles van chocola, Arwin Paulides van het Carlton Square alles van hotels en Michael de Louwere van Webspeaking over avatars op je website. De muziek is goed verzorgd met gitaarvirtuoos Marnix DuCroock. Inloop vanaf 16.30 uur. Talkshow van 17.00 uur tot uiterlijk 18.15 uur. Daarna tijd voor borrel en netwerken. Entree is gratis, aanmelden is verplicht.

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.