Koopstromenonderzoek 2016 bevestigt
sterke positie Haarlem Winkelstad

Uit het eind 2016 gehouden klantenonderzoek onder de Haarlemse inwoners en bezoekers aan de stad blijkt dat de binnensteden van de grotere steden in de Randstad, zoals de Haarlemse binnenstad, floreren ondanks de toenemende rol van de webwinkels. Wel nam het aantal winkels in niet dagelijkse artikelen sinds 2011 met bijna 9% af en daarmee de totale winkelomzet in de binnenstad van Haarlem. Bijna de helft (47%) van de bestedingen aan niet-dagelijkse artikelen in de Haarlemse binnenstad komt van bezoekers aan de stad. Dit aandeel ligt hoger dan met de binnenstad van Haarlem vergelijkbare winkelgebieden. Dit geldt ook voor het rapportcijfer van een ruime 8 die de klanten geven aan het winkel- en horeca aanbod, de sfeer en uitstraling en de bereikbaarheid per fiets. Dit geldt echter niet voor de beoordeling van de parkeermogelijkheden en de parkeertarieven voor de auto die voor de binnenstad lager uitvallen dan voor de gehele gemeente. De uitkomsten van het koopstromenonderzoek worden als input meegenomen bij de op te stellen binnenstadvisie die de positie van de Haarlemse binnenstad ook in de toekomst sterk moet houden. Klik hier om de cijfers over het centrum te bekijken. 

SVO-bijeenkomst in stadhuis

Vorige week vond, op initiatief van het RPC, de jaarlijkse bijeenkomst plaats van de regiegroep van lokale SVO-projecten. In Haarlem lopen naast het centrum, projecten in de Cronjéstraat, Marsmanplein, Waarderpolder en Schalkwijk. Burgemeester Jos Wienen werd in aanwezigheid van onder meer betrokken wijkagenten en ambtenaren bijgepraat over tal van zaken die spelen op dit gebied (zie foto). SVO behelst allerlei zaken die te maken hebben met Schoon, Heel en Veilig in de verschillende deelgebieden. Per project werken lokale partners nauw samen. Het RPC staat voor het Regionaal Platform Criminaliteitsbestrijding. Dit platform organiseert ook ieder jaar de Week van de Veiligheid.
 

Evenementen

Kermis Grote Markt: 12 t/m 27 april (bezoek Facebookpagina)
Bloemencorso van de Bollenstreek: 19 t/m 23 april (bezoek website

Bevrijdingspop interessant voor sponsors

Bevrijdingspop in Haarlem is het eerste en oudste bevrijdingsfestival van ons land. Het evenement trekt ieder jaar weer enorme aantallen bezoekers naar de stad. Het op de agenda zetten van de grote waarde van vrijheid is uiteraard het allerbelangrijkste, maar Bevrijdingspop zet en passant ook Haarlem op de kaart en is een prima uithangbord voor het bedrijfsleven. Het is een mix van maatschappelijk bewust ondernemen in combinatie met commerciële overwegingen. Bedrijven die interesse hebben betrokken te raken bij dit prachtige event, kunnen hier klikken om de sponsorbrochure te bestuderen.

Nieuwe winkels en horecazaken

Bellamy Gallery: Anegang 28 (kledingwinkel) (verhuisd)
Etos: Grote Houtstraat 92 (drogisterij) (verhuisd)
Downtown Dress Up: Kleine Houtstraat 60 (kleding, tassen en accessoires)
De Burger Koning: Lange Herenstraat 8 A (cafetaria)
Pure Cosmetics: Raaks 26 (beautysalon) (verhuisd)
Levv: Schagchelstraat 39 (dameskleding)   

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.