Droom komt uit in Anegang

“Dit was onze droom. Die hebben we nu waar gemaakt”. Dat zeggen Bert Lijnbach en Jeroen Borst, sinds juli vorig jaar de trotse eigenaren van Eet & Drinklokaal De Anegang. De twee hebben een gedegen horecaverleden, Van Landgoed Duin & Kruidberg en Woodstone tot de catering via de ViVa zorggroep. Toen ze hoorden dat de koffiewinkel in de Anegang te koop stond, schreven ze een ondernemingsplan. De bank ging akkoord en dus konden ze hun eigen horecaonderneming starten. Met succes, want de afgelopen maanden hebben heel wat Haarlemmers, dagjesmensen en toeristen genoten van de overheerlijke koffie in combinatie met smakelijke (lunch) gerechten of gebak.
Waarom de Anegang, waarom Haarlem? “De Anegang is een redelijk drukke winkelstraat zonder horeca. We hadden er bovendien een goed gevoel bij. We serveren koffie met gebak, lunchgerechten en we hebben tot 10 uur ’s avonds vergunning. In deze koude wintermaanden gaan we wat eerder dicht, we moeten nog even uitvinden wat de juiste openingstijden zijn. We hebben in elk geval, mede dankzij ons terras, de toeristen en de dagjesmensen een druk eerste half jaar achter de rug. Haarlem is natuurlijk in alle opzichten een bruisende stad. Daarom kozen we, ondanks onze Santpoortse en IJmuidense roots, voor deze plek in deze stad.”
 

Samen oplossen

Zijn Bert en Jeroen al lid van de straatvereniging? “Nog niet, maar dat gaat zeker gebeuren. Je moet samen optrekken om zaken tot stand te brengen. Denk maar in onze straat aan het voorkomen van leegstand, aan gelijke openingstijden, de fietsoverlast en het ophalen van karton. Deze zomer gebeurde het wel eens dat pal voor ons volle terras, rond het middaguur, een wagen van Spaarnelanden met ronkende motoren het karton van andere winkels aan het weghalen was. Het zijn zaken die we als straat moeten oplossen. Maar verder is het helemaal top in de Anegang!”

Voormalig CEO C&A nieuw bestuurslid Haarlem Centraal

“Ik vond het interessant mij op een andere manier voor de stad in te zetten. Daarom heb ik ja gezegd op het verzoek om tot het bestuur van Haarlem Centraal toe te treden”. Aldus Pals Brust, tot vorig jaar directeur winkeloperaties C&A Europa. Een man dus met verstand van Retail en met een duidelijke visie op binnenstedelijke ontwikkelingen. Na een behoorlijk actieve periode bij C&A houdt Pals Brust zich tegenwoordig bezig met andere zaken. Zo is hij Retail adviseur voor JJH Textiles Bangla Desh. Dat bedrijf heeft er een fabriek opgezet waar het streven is op den duur alleen vrouwen te laten werken die een leefbaar loon krijgen uitbetaald. Een prachtig initiatief waarover Pals Brust bevlogen vertelt. Dat enthousiasme valt eveneens te beluisteren als hij het over Haarlem heeft, de stad waar hij aan de rand van het centrum woont. “Ik ben als inwoner zeer geïnteresseerd in de stad. Ik ben al een paar keer met een gezelschap onder leiding van een gids door de binnenstad gelopen. Dat is echt schitterend. Ik ben bij C&A altijd strategisch bezig geweest met winkels. Via mijn functie bij Haarlem Centraal doe ik dat nu in het veld. De stakeholders die ik in mijn vorige functie tegenkwam als overheden en projectontwikkelaars, loop ik nu in kleiner verband opnieuw tegen het lijf.”

Openingstijden

Als voormalig CEO van een filiaalbedrijf erkent Pals Brust dat de betrokkenheid van dergelijke grote ondernemingen met plaatselijke onderwerpen regelmatig te wensen over laat. “Ik heb daar wel een verklaring voor. Filiaalbedrijven zijn op diverse manieren betrokken bij binnenstedelijke ontwikkelingen. Maar je kunt als grootwinkelbedrijf niet op alle vestigingen een storemanager posteren die de plaatselijke vergaderingen afloopt. Daarbij komt dat de communicatie tussen winkels en hoofdkantoor lang niet altijd goed verloopt. Het uitgestippelde landelijke beleid komt soms niet overeen met wat de filiaalmanager op lokaal niveau moet uitvoeren. Denk aan openingstijden of events. De Haarlemse Shopping Night is op menig landelijk hoofdkantoor een onbekend fenomeen.”
 

Meerwaarde

Pals Brust is namens Haarlem Centraal onder andere betrokken bij het ontwikkelen van de binnenstadsvisie. “Ik denk dat ik een meerwaarde heb als het gaat om strategie of als er iets is dat met een hoofdkantoor van een filiaalbedrijf besproken moet worden. Als voormalig CEO weet ik meestal wel een ingang te vinden. Tot nu toe ervaar ik dat de stip op de horizon voor de partijen die bij de Haarlemse binnenstad zijn betrokken hetzelfde is. Er wordt goed samengewerkt. Samenwerking is echt een basisvoorwaarde om doelen te bereiken.”

Toekomst

Terug naar de winkels, naar de binnenstad. Lopen er over twintig naar nog consumenten door de Haarlems binnenstad? “Dat zal zeker het geval zijn. Alleen wel op een andere manier. Ik geloof heilig in het omnichannel effect. Als een klant online in een winkel wil bestellen, moet dat kunnen. Wil de klant een online bestelling afhalen in een winkel, ook dat moet kunnen. Wil de klant in de winkel een artikel dat alleen online beschikbaar is, zorg dat dit mogelijk is. Omnichannel gaat namelijk verder dan de deuren van een winkel of de virtuele omgeving van een webshop. Het betekent dat medewerkers exact van voorraden op de hoogte moeten zijn. Wel een blauw jasje in de winkel maar niet een door de klant gewenst grijs colbertjasje? Laat de klant de blauwe passen, kijk of hij goed zit en, als dat het geval is, dan wordt het grijze jasje de volgende dag thuis bezorgd. Winkels die dit goed op orde krijgen, zijn absoluut toekomstbestendig.”

Inzet burgerteams tegen georganiseerde winkelcriminaliteit

Bijna alles gaat goed als het om de veiligheid in de Haarlemse binnenstad gaat. Toch zijn er nog punten van zorg, vertelt Jan Siertsema, wijkagent Grote Markt en omgeving. “Het aantal winkeldiefstallen stijgt, het stelen van fietsen blijft een probleem en het zakkenrollen is echt een ding. Er komt daarom meer ondersteuning in de binnenstad. Burgerteams van de politie gaan loeren op de georganiseerde winkelcriminaliteit. Het betekent natuurlijk dat deze teams voor een groot deel afhankelijk zijn van de ogen van de winkeliers en de medewerkers. Als je als winkelier denkt: dat is foute boel, bel 112. Kom wel met concrete aanwijzingen, wees duidelijk in de melding, zodat onze burgerteams weten op wie ze moeten letten. Uit ervaring weten we dat georganiseerde winkelcriminelen vertrekken als ze weten dat ze in de gaten worden gehouden.”
Sascha Ellerbeck, die namens de gemeente Haarlem betrokken is bij het project Samen Veilig Ondernemen, wijst nog op het toenemende gevaar van internetfraude. “Samen Veilig Ondernemen biedt trainingen aan. Als winkeliers een aanvraag indienen, verzorgen wij de training. Het is echt maatwerk. Onze nieuwe burgemeester Jos Wienen heeft gezegd dat het bestrijden van criminaliteit en fraude zijn prioriteit heeft. Schoon, heel en veilig zijn belangrijke zaken. Dus als de verlichting het niet doet, bel de gemeente en vraag om het zo snel mogelijk in orde te maken.”

Origineel omgaan met herinrichting Kleine Hout


Als de straat open ligt, is dat natuurlijk niet prettig voor zowel bewoners als voor ondernemers, maar het moet soms gewoon gebeuren. Dan kun je bij de pakken gaan neerzitten, maar je kunt er ook het beste van maken. In de Kleine Houtstraat doen ze dat laatste met een leuke publieksactie. Klein Parijs (foto) geeft er nog een eigen origineel tintje aan.

Snel indienen aanvragen Ondernemersfonds

Wanneer straten in de binnenstad iets willen organiseren, kunnen ze het Ondernemersfonds Binnenstad Haarlem via een aanvraag om een financiële bijdrage verzoeken. Een dergelijke aanvraag moet door de straatvereniging worden ingediend en niet door een zelfstandige ondernemer. Bovendien moet de aanvraag financieel goed worden onderbouwd. Haarlem Centraal, de koepelorganisatie voor de straatverenigingen, doet daarom een oproep aan straatverenigingen voor 1 april hun verzoeken voor 2017 in te dienen. Want, zegt Marjolein van der Goen, die samen met Marcel Janssen Haarlem Centraal bij het Ondernemersfonds vertegenwoordigt: “In het Ondernemersfonds is een bedrag van €100.000 euro gereserveerd voor evenementen. Een deel van het geld gaat naar grote evenementen, maar als een straatvereniging iets wil organiseren dan is daar in principe ook geld voor. De Kleine Houtstraat en de Schagchelstraat zijn voorbeelden van straten die daar op een zeer positieve manier gebruik van maken. Doe je wat extra’s in je straat dan betekent dat meer bezoekers en dus meer omzet. Wij willen graag van de straatverenigingen een overzicht zodat wij weten waar we aan toe zijn.”

Evenementenkalender Haarlem

Op de website van Haarlem marketing wordt de evenementenkalender van de hele stad op continue basis bijgehouden. Je kunt er alle evenementen van de (binnen)stad vinden, evenals de kunst- en culturele activiteiten. Klik hier om de kalender te bekijken.

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.