Eerste nieuwsbrief Centrum Management Groep Haarlem

Met elkaar communiceren is één van de belangrijkste pijlers van de Centrum Management Groep Haarlem (CMGH). In de verschillende overleggroepen en platformen zitten vertegenwoordigers van diverse belangenorganisaties met elkaar aan tafel. Allerlei zaken die voorbij komen, worden met elkaar besproken, afgestemd. Uitgangspunt voor al dat overleg is het convenant 'Versterking van de economische positie van de binnenstad van Haarlem'.
Om een en ander vervolgens ook bij de achterbannen van al die belangenorganisaties terecht te krijgen, werd tot nu toe het magazine Haarlemse Zaken gebruikt. Daar komt vanaf dit jaar een einde aan. We hebben gekozen om de digitale snelweg als communicatiemiddel te gaan gebruiken, uiteraard naast allerlei bijeenkomsten in de stad. Dit is de eerste nieuwsbrief. In principe gaan we op dezelfde voet verder, echter nu alleen nog digitaal. Onze nieuwe website kunt u vinden op www.centrum-haarlem.nl. De redactie wenst u veel leesplezier. En schroom niet: heeft u tips, vragen of opmerkingen over zaken die te maken hebben met onze mooie binnenstad, laat het ons gerust weten.

Ontwikkelingen parkeergarage Appelaar

Er wordt momenteel keihard gewerkt om parkeergarage De Appelaar weer zo snel mogelijk te herstellen. Streefdatum voor de heropening is 1 juli aanstaande. Tot die tijd wordt het verkeer naar de andere garages geleid. Wie op de hoogte wil blijven van de vorderingen en de planning van de renovatie, kan terecht op de website van de gemeente Haarlem (www.haarlem.nl/appelaar).


De brand heeft op niveau -2 voor een grote ravage gezorgd.
Het plafond wordt gestut door enkele honderden zogeheten stempels.

Betere service met Haarlem Hopper

Naar aanleiding van de brand in de Appelaar, is een werkgroep samengesteld die zich niet alleen bezig houdt met de ontwikkeling van het herstel van deze belangrijke garage, maar in dat overleg komen ook allerlei ideeën aan bod om de bereikbaarheid van de binnenstad te verbeteren. Weliswaar doet Haarlem het landelijk gezien helemaal niet slecht, maar doordat de stad de afgelopen jaren hier en daar door opbrekingen en verbouwingen slecht bereikbaar is geweest (waar de Appelaar-brand nog eens bij kwam), werd het tijd voor iets te doen voor de bezoekers van de stad en voor de ondernemers in de hele binnenstad. Vandaar dat besloten is om een soort citypendel (de Haarlem Hopper) langs alle garages in de binnenstad te laten rijden. Donderdag 10 maart was de eerste rit. De Haarlem Hopper rijdt iedere week van donderdag tot en met zaterdag, van 12 tot 24 uur. Gratis te gebruiken door bezoekers van de binnenstad.


De Haarlem Hopper is een feit, tot blijdschap van Maria Hansen
(Philharmonie), Frans van Cappelle (Stempels),
Hans Nobel (Nobel), David Dreese (Frans Hals Hotel) en
Paul van Riek (voorzitter Kon.horeca, afdeling Haarlem).

Informatieavond Ondernemersfonds

Het Ondernemersfonds Binnenstad Haarlem organiseerde maandagavond 7 maart een druk bezochte informatieavond. Circa 70 ondernemers kregen in de Philharmonie tekst en uitleg over inkomsten, uitgaven en doelstellingen van het Ondernemersfonds. Ton Roozen, voorzitter van het fonds, vertelde waarom het Ondernemersfonds in het leven was geroepen. Het Ondernemersfonds maakt financiële middelen vrij om Haarlem op de kaart te zetten, meer bezoekers uit de regio naar de stad te trekken, de freeriders de wind uit de zeilen te nemen en activiteiten en evenementen te ondersteunen. Verheugend noemde Roozen in dit kader de oprichting van steeds meer straatverenigingen.
Centrummanager Fred Postma noemde twee speerpunten voor dit jaar: Verbetering van de communicatie met de ondernemers en versterken van de samenwerking, onder andere via straatverenigingen. Esther Brasser, directeur van City Marketing Haarlem, vertelde wat haar organisatie mede dankzij het geld dat van het Ondernemersfonds naar City Marketing Haarlem vloeit, tot stand heeft gebracht en gaat brengen. Voor een verslag van de avond en een power-pointuitwerking van de presentaties zie www.centrum-haarlem.nl

Stijlloods vernieuwt aanbod

Kirsten Randsdorp wilde een mooie grote zaak voor 2e hands kleding en lifestyle. Tijdens het schrijven van het ondernemersplan kwam ze Petra Hendriks tegen. Die had een dergelijk plan kant-en-klaar in de kast liggen. De twee raakten in gesprek, er ontstond een 'klik' en sinds een jaar zijn ze eigenaar van Stijlloods aan de Nassaulaan. Waarom In Haarlem aan de Nassaulaan? Kirsten: "Omdat Haarlem een prachtige stad is, het centrum te duur voor ons was, een 2e hands zaak tussen allemaal andere winkels niet passend is en we graag parkeerplekken voor onze winkel wilden hebben. We zijn van de aanvoer van goederen immers afhankelijk van wat particulieren brengen. We zijn dik tevreden, het is lekker druk. Dat is mede te danken aan de speciale winkelroutes van City Marketing Haarlem. Voor ons is elke dag een feest."


Het interieur van De Stijlloods.

Nieuws City Marketing Haarlem

Het voorjaar komt er aan en dat betekent het begin van het evenementenseizoen in Haarlem, met het EK Horses in Ice, het Nationaal Museumweekend en het Bloemencorso. Het nieuwe team van de Bloemenmeisjes wordt binnenkort gepresenteerd, samen met de Haarlem Gids 2011. Maar er gebeurt meer in Haarlem: Doe mee aan de landelijke 538 voor War Child actie! Verzin een stunt en zamel geld in voor kinderen in oorlogsgebieden. Op vrijdag 25 maart van 14.00 - 18.00 uur staat de truck van Radio 538 op de Grote Markt. Verder heeft Haarlem, in navolging van steden als New York, Londen en Istanbul, nu ook een 100%HAARLEM stedengids, een doorslaand succes!  Lees meer op www.haarlem.nl.

Evenementen                                      
EK Horses on Ice   za 19 maart Kunstijsbaan Haarlem
Radio 538/Warchild do 31 maart 14-18u Grote Markt
Nat. Museumweekend za 2 en zo 3 april Haarlemse musea
Bloemencorso (aankomst) za 16 april Houtplein-Singels-Spaarne
Bloemencorso (stilstaand) zo 17 april Spaarne-Damstraat-Grote Markt

100%HAARLEM
In navolging van steden als New York, Londen en Istanbul heeft nu ook Haarlem een 100% stedengids. Een gids boordevol leuke tips op het gebied van sightseeing, shoppen, eten en drinken, uitgaan en musea. Ook staan er drie wandelingen in die je langs de mooiste plekjes van de stad leiden, voorzien van een handige plattegrond. Leuk als cadeau of om zelf mee op stap te gaan! De 100%HAARLEM is voor 9,95 euro verkrijgbaar bij de boekhandels en het VVV Informatiekantoor. De succesvolle en veelgevraagde 100% stedengidsen zijn een uitgave van MoMedia.

538 voor War Child!
Van vrijdag 25 maart tot en met vrijdag 1 april staat Radio 538 geheel in het teken van de landelijke actie '538 voor War Child'. Een week lang trekt het radiostation met twee trucks langs zo´n 24 steden in Nederland. De dj's stoppen ook in Haarlem en roepen alle inwoners van Haarlem op om stunts aan te gaan in ruil voor donaties. Niets is te gek. Alles met maar één doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor kinderen in oorlogsgebieden.

Bekende Nederlanders
Ook tal van bekende Nederlanders zetten zich in voor de actie. BN'ers voeren spraakmakende stunts uit, die alleen doorgaan als ze voldoende steun krijgen van luisteraars in de vorm van sms'jes. De opbrengst van de sms'jes komt ten goede aan de actie '538 voor War Child. Daarnaast roept '538 voor War Child' iedereen in Nederland op om zelf stunts te bedenken en uit te voeren. Dat kan van alles zijn: optredens, wedstrijden, inzamelingsacties, kortom alles wat kan bijdragen om zoveel mogelijk oorlogskinderen te helpen. Stunts kunnen nu al worden aangemeld via www.538voorwarchild.nl.

Nieuwe Haarlem Gids en Haarlemse Bloemenmeisjes
Woensdag 23 maart presenteert Esther Brasser, directeur van City Marketing Haarlem, het nieuwe team van de Haarlemse Bloemenmeisjes. Bij deze gelegenheid wordt ook de Haarlem Gids 2011 gepresenteerd. Deze gids krijgt bovendien een Engelse en Duitse uitgave en is de vervanger van de voormalige VVV gids. De Haarlem Gids 2011 is vanaf 24 maart verkrijgbaar bij het VVV Informatiekantoor aan het Verwulft of te bestellen via de website www.haarlem.nl

Redactie website en nieuwsbrieven:
Nora van Berkel (City Haarlem)
Marjolein van der Goen (VEBH)
Djoeke Kalis (City Marketing Haarlem)
Sander Jansen (Kon.Horeca Nederland, afd. Haarlem)
Jaap Bonkenburg (De Coalitie)
Fred Postma (centrummanager)

Tips, vragen, opmerkingen naar info@centrum-haarlem.nl

 
Logo Haarlem.nl Logo Haarlem Centraal Logo MKB Haarlem Logo Horeca Nederland Logo VEBH Haarlem Logo Haarlem Lichtstad
 
WWW.CENTRUM-HAARLEM.NL - NIEUWE GRACHT 98/B - 2011 NL HAARLEM - TEL.: 06-57778378

Klik hier als u geen email meer wenst te ontvangen van Centrum Haarlem.